Presa ungară a lansat recent (30.11-01.12.2021) un anunț potrivit căruia, la inițiativa directorului Teatrului Național din Budapesta, Vidnyánszky Attila, în data de 04.12.2021, ora 11:00, în incinta Teatrului Național din Budapesta, se va desfășura comemorarea a „100 de ani de viață teatrală destrămată”, prin inaugurarea unei sculpturi-monument, intitulată ”Trianonul teatrelor maghiare”, sub semnătura sculptorului ungar Böjte Horváth István, care va fi amplasată în parcul teatrului.

 

Opera lui Böjte Horváth István reliefează o hartă și un amfiteatru care simbolizează coeziunea centrelor de teatru din interiorul și din afara Ungariei, așa cum erau înainte de Tratatul de la Trianon, potrivit unui comunicat al Teatrului Național din Budapesta transmis agenției ungare de știri MTI.

Monumentul va fi completat de o expoziție virtuală, care poate fi accesată de pe statuie folosind un cod QR. Compilația documentară, realizată sub egida Muzeului Național și a Institutului de Istorie a Teatrului/ Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet /OSZMI, trece în revistă marile centre teatrale maghiare permanente și temporare care și-au desfășurat activitatea în perioada 1918-1920.

În comunicatul Teatrului Național se specifică faptul că 44 dintre cele 70 de teatre cu spectacole regulate în limba maghiară și 6 dintre cele 10 centre teatrale majore au rămas în afara graniței Ungariei, după Tratatul de la Trianon. Conform articolului „Teatrele noastre răpite”, publicat în Anuarul vieții teatrale din 1921, înainte de război existau 10 orașe maghiare cărora Asociația Națională a Actorilor și Ministerul Culturii din Ungaria le acordau licențe de teatru de primă clasă, printre acestea numărându-se: Cluj-Napoca, Arad, Oradea, Timișoara, Bratislava și Košice (Slovacia).

Potrivit comunicatului: „Toate acestea au fost transferate statelor succesoare și au reprezentat nu doar pierderea clădirilor, dispariția spectacolelor în limba maghiară destinate populației din zonele transfrontaliere, ci și privarea populației de limba sa maternă. Autoritățile din România, Cehoslovacia, Serbia și Croația au împiedicat uneori chiar prin forță funcționarea instituțiilor maghiare de teatru. De exemplu, la Cluj-Napoca, al doilea centru de teatru ca importanță, după Budapesta, în data de 01.10.1919, colectivul teatral a fost îndepărtat utilizându-se forța armată”.

La inaugurarea monumentului au susținut discursuri: istoricul Áron Máthé – vicepreședintele Comisiei pentru Comemorarea Națională, sculptorul István Böjte Horváth și actorul József Szarvas. Au participat dansatorii populari István Berecz și Nóra Kovács-Gál, Mihály Rosonczy-Kovács și orchestra sa, precum și Péter Herczegh, actor al Teatrului Național.

 

„Macbeth-ul lui Orbán”. Cine este Vidnyánszky Attila? „Națiune, patrie și creștinism”

Din informațiile disponibile în mediul online (aiciaiciaici și aici) (2021), reiese că directorul Teatrului National, Vidnyánszky Attila, s-a născut în Beregszász, Transcarpatia/Ucraina Subcarpatică (URSS, 08.03.1964), este regizor, fost luptător și boxer, deținând, în prezent, funcții de conducere în instituții ungare cheie:

  • membru al Comisiei de decernare a premiilor Kossuth și Széchenyi;

  • administratorul Universității de Artă Teatrală și Cinematografică din Budapesta/ Színház- és Filmművészeti Egyetem/SzFE, prin calitatea sa de președinte al Consiliului de administrație al Fundației pentru Artă Teatrală și Cinematografică / Színház- és Filmművészetért Alapítvány (din septembrie 2020);

  • președintele Comisiei pentru Artă Teatrală, organism decizional al Ministerului Resurselor Umane din Ungaria;

  • președinte al Societății Ungare de Teatru/ Magyar Teátrumi Társaság;

  • prorector al Facultății de Arte Rippl-Rónai din cadrul Universității Szent István, responsabil cu furnizarea de educație artistică de înaltă calitate;

  • director artistic al Întâlnirii Internaționale de Teatru ”Imre Madách”/ Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozó/MITEM;

  • director general al Teatrului Dramatic Maghiar Județean din Transcarpatia/ Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház;

  • fondator și membru al Comitetului Administrativ al Programului Déryné, finanțat cu miliarde de forinți de către Statul ungar.

Dariusz Kalan, corespondent din Varșovia pentru Europa Centrală, al publicației Foreign Policy, într-o analiză intitulată „Macbeth-ul lui Orbán – Figura tragică din spatele eforturilor liderului populist ungar de a reface teatrul țării sale”, care prezintă ascensiunea și conexiunile lui Vidnyánszky cu partidul Fidesz și premierul Orbán Viktor, a remarcat că „anii de influență puternică asupra lumii teatrului ungar i-au adus reputația de <papă>, <mesia>, <demon>, <titan>, în rândul adversarilor și susținătorilor”.

De asemenea, autorul materialului menționează că într-un interviu acordat postului ungar de televiziune ATV, Vidnyánszky a declarat că SzFE ar trebui să se concentreze mai mult pe „națiune, patrie și creștinism”.

 

Cine este sculptorul Böjte Horváth István? Obsesia Trianonului sau arta cu „tendință”

Böjte Horváth István (1972, Budapesta) este membru fondator al Simpozionului Zalaszentgrót și al Asociației de Artă ”Villa Negra”/ Villa Negra Művészeti Egyesület (comunitate/”colonie” de artiști unguri, înființată în 2004), printre ai căror finanțatori se numără și: Fondul Cultural Național/Nemzeti Kulturális Alap, Academia Ungară de Arte/Magyar Művészeti Akadémia, Fondul Național pentru Cooperare/Nemzeti Együttműködési Alap, Ministerul Patrimoniului Cultural Național/ Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, Bursa de Valori din Budapesta/ Budapesti Értéktőzsde.

Pe site-ul Asociației de Artă ”Villa Negra”, la rubrica modalități de finanțare a organizației apare mesajul: ”Recompensăm sprijinul sponsorilor noștri cu lucrările noastre de artă”.

Böjte Horváth István este cunoscut pentru opțiunile sale artistice menite să „dezvolte patriotismul publicului” și „tradițiile ungare” (vezi statuia lui Arpad, realizată, educativ, de același sculptor), și nu este la prima sculptură cu mesaj ”trianonic”, în 2007, a colaborat la crearea ”Monumentului Trianon”/ Trianon-emlékmű, amplasat în orașul ungar Veresegyház (03.06.2007).

 

Un eveniment de partid și de stat. Rețeaua regimului Orban se pune în mișcare

Dincolo de episodul în sine, unul dintre multele altele în care revizionismul ungar pulsează regulat și indecent, important este să înțelegem că există o întreagă logistică guvernametală pusă în slujba acestui proiect.

Pentru a înțelege deci mizele acestui episod, trebuie văzut inclusiv cine a promovat evenimentul. După cum vom vedea, s-a pus în mișcare toată aparatura „de partid și de stat” a regimului Orban, pentru a promova un eveniment „cultural”, de factură revizionistă, inclusiv din perspectiva alegerilor care stau să vină.

Evenimentul a suscitat, așadar, interesul surselor pro-guvernamentale, care au diseminat întregul text al comunicatului Teatrului Național din Budapesta:

  • Magyar Nemzet (30.11.2021, titlu: ”Teatrul Național ridică un monument intitulat Trianonul Teatrelor Maghiare”) este o publicație deținută de Mediaworks Zrt./Mediaworks Hungary Company Ltd, al cărei proprietar este Fundația Central Europeană pentru Presă și Mass-Media/Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány/KESMA;

  • Hirado.hu (30.11.2021, titlu: ”Teatrul Național din Budapesta ridică un monument intitulat Trianonul Teatrelor Maghiare”) este un portal de știri asociat programului de știri al postului public de radiodifuziune din Ungaria, deținut de Fondul ungar de sprijin și gestionare a activelor pentru serviciile media Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap/MTVA, care este o companie ungară de fonduri, deținută și finanțată de Statul ungar, prin Autoritatea Ungară pentru Media și Comunicații/ Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság/NMHH;

Pest Buda (01.12.2021, titlul: ”Trianonul teatrelor maghiare – Un monument al vieții teatrale maghiare destrămate”) este o publicație de promovare a culturii și istoriei Budapestei, care beneficiază de susținerea financiară a Fondului Cultural Național al Ungariei;

  • Kultúra.hu (01.12.2021, titlul: ”Teatrul Național ridică un monument intitulat Trianonul  Teatrelor Maghiare”) este un site de știri dedicat culturii, printre ai cărui parteneri se află și Ministerul Afacerilor Externe şi Comerţului Exterior al Ungariei, condus de Szijjártó Péter;

  • Baon.hu (01.12.2021, titlu: ”Un monument este ridicat de Teatrul Național”) este un portal de știri regional vizând județul Bács-Kiskun, care aparține Mediaworks Zrt., al cărui redactor-șef este Csaba Ökrös, agreatul guvernului Orbán;

  • Heol.hu (01.12.2021, titlu: ”Un monument este ridicat de Teatrul Național”) este un portal de știri regional, dedicat județului Heves, deținut de Mediaworks Zrt., al cărei președinte/director este Kálmán Erika, preferata guvernului ungar;

  • Erdély Online (01.12.2021, titlu: ”Un monument este ridicat de Teatrul Național”) este un portal de știri din Oradea, aflat sub influența și finanțarea guvernului de la Budapesta.
     

Spectrele revizioniste ale mașinii de propagandă pro-guvernamentală. Veriga imperiului media al Fidesz – Mediaworks Zrt.

Episodul este o veritabilă hârtie de turnesol. E momentul să înțelegem un pic mecanismul de difuzare a informațiilor în Ungaria lui Viktor Orban. Majoritatea covârșitoare sunt surse guvernamentale, prin urmarea mesajele care au susținere mediatică sunt, de la început, acreditate politică.

De pildă, Mediaworks Zrt./Mediaworks Hungary Company Ltd. aparține Fundației Central Europene pentru Presă și Mass-Media/Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány/KESMA, care deține 98% din media pro-guvernamentale, respectiv peste 500 de entități media ungare (posturi de radio, portaluri de știri, publicații și  magazine, etc.). Activitățile fundației au fost coordonate de către: Gábor Liszkay (2018-2020), cunoscut pentru loialitatea sa față de premierul ungar. În prezent, președintele Consiliului de administrație al KESMA este dr. Miklós Szánthó. În noiembrie 2021, Consiliul de administrație al KESMA a numit-o pe Kálmán Erika în funcția de președinte/director al Mediaworks Zrt (aiciaici și aici).

Entitățile media ungare care fac parte din Mediaworks Zrt sunt ilustrate în tabelul de mai jos:

Dezinformarea de partid și de stat. Episodul „teatral” este doar un episod dintr-o campanie guvernamentală revizionistă și electorală

În Ungaria, avem de a face cu o caracatiță mediatică enormă, căreia rar îi scapă ceva printre degete. Potrivit experților European Journalism Observatory (rețea de institute de cercetare media), cetățenii unguri care se mențin în „bula de știri pro-guvernamentală” sunt  rareori expuși punctelor de vedere critice la adresa  guvernului, concluzie care are la bază un studiu realizat la începutul anului 2019 de Mérték Media Monitor și compania de cercetare a opiniei publice Medián, din Ungaria. În acest studiu consumatorii de știri ungari sunt împărțiți în șapte grupuri distincte. Cele două părți ale diagramei arată modul în care consumatorii de știri media pro-guvernamentale depășesc consumatorii de știri media critice la adresa guvernului. 

 

Deși în mijloc există un grup „echilibrat” format din 33% dintre consumatorii obișnuiți de știri, totalul celor din partea stângă a graficului îl depășește cu mult pe cel din partea dreaptă a graficului. La capetele opuse, proporția celor care își obțin informațiile doar din surse de știri pro-guvernamentale (12%) este mult mai mare decât proporția celor care consumă informații din surse de știri critice guvernului (4%).

Analiza acestei „bule de știri pro-guvernamentale” arată că aproximativ 12% din  electoratul ungar nu este niciodată expus unor puncte de vedere critice provenind din media ungare, situație cu implicații grave pentru viitorul pluralismului media din această țară și pentru dreptul la libera exprimare (aici și aici).

Revizionismul în Ungaria este astăzi, politică de stat. În cazul Trianonul teatrelor maghiare – un monument al vieții teatrale maghiare destrămate” nu e vorba nici despre teatru și nici despre artă. Ci despre un episod de propagandă revizionistă, susținut fără nicio reținere de aparatul de partid și de stat al regimului Viktor Orban.

 

*C Ioana este absolventă a Masterului de Studii de Securitate al Universității din București și expertă LARICS pe chestiunea maghiară.