Scandalul a răbufnit în luna mai 2007, "când preşedintele-director general Simona Ardelean a scos la concurs postul de şef al Serviciului de Control. Patru funcţionari din Corpul de Control al CJAS s-au înscris rapid la concurs. Curând, însă, ei aveau să realizeze că funcţia era pregătită pentru un 'amic' al Simonei. Ca să elimine orice posibilă surpriză şi contrar ordinelor ANFP, directoarea-preşedinte a CJAS Bihor s-a autonumit preşedinte al comisiei de concurs".
Însă concurenţii scoşi din cursă pentru a face loc "pilei" directoarei nu au renunţat la luptă: au contestat rezultatele concursului, au reclamat peste tot, au deschis procese, ba chiar, într-o şedinţă restrânsă a staffului CJAS, au cerut demisia diectoarei. Informată despre situaţia creată, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici a intentat, la rândul ei, un proces Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Bihor
.

"Vinovaţii fără vină"...

Zile grele aveau să se abată asupra funcţionarilor din Corpul de Control care au îndărznit să o înfrunte pe şefă! Mai întîi, aceasta a decis, subit, că rapoartele Corpului de Control au fost întocmite greşit, că... aspectele constatate nu ar fi trebuit constatate întrucât... nu s-a respectat tematica de control! Mai mult, în opinia ei, Corpul de Control "şi-a depăşit competenţele stabilite prin ordinul de serviciu, a manifestat neglijenţă repetată în efectuarea lucrărilor şi nu a respectat principiile de conduită ale funcţiei şi ale funcţionarului public".
Problema este însă că aceste "observaţii" intră pe terenul unui capitol intitulat "Sancţiunile disciplinare şi răspunderea funcţionarilor publici", din Legea nr. 188/1999, constituind abateri disciplinare. Sancţiunile pentru abaterile enunţate mai sus sunt de la "mustrare scrisă, la destituirea din funcţia publică", conform aceleiaşi legi.
Directoarea consideră că a demonstrat că CJAS are un Corp de Control incompetent, care nu-şi face datoria, şi e firesc să aplice sancţiuni, poate chiar destituiri. În viziunea ei, dacă prin rapoartele Corpului de Control se propunea recuperarea unor sume încasate ilegal de farmacii, vinovaţi erau funcţionarii care au constatat neregulile! Dacă prin aceleaşi rapoarte se propunea recuperarea unor sume încasate ilegal de către Spitalul Felix, vinovaţi se făceau aceiaşi funcţionari. Când Corpul de Control a propus recuperarea unor sume încasate ilegal de către Spitalul TBC, vinovaţi au fost găsiţi... tot funcţionarii care au constatat neregulile!

"Apărarea siciliană"

În replică la cele de mai sus, răspunzând la întrebările adresate cu privire la problemele de mai sus, Simona Ardelean ne-a remis un comunicat în care încearcă să contracareze acuzaţiile aduse de subordonaţi.
"Structura Corpului de Control al CAS Bihor, potrivit organigramei Casei de Asigurări de Sănătate Bihor, aprobată de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, este organizată ca şi Compartiment, fiind coordonat de către o persoană din cadrul acestuia, care are şi atribuţiile de coordonare a activităţii. Conform legislaţiei în vigoare, persoana care este numit coordonator al unei structuri organizatorice de tip compartiment nu este remunerată pentru această activitate ca pentru o funcţie de conducere (ex. şef birou, serviciu). Coordonatorul Compartimentului Corp Control din cadrul CAS Bihor este dr. Berinde Sora. Relaţiile preşedintelui-director general al CAS Bihor cu coordonatorul Compartimentului Corp Control sunt de natură profesională, care implică modul de desfăşurare a activităţii în cadrul instituţiei, conform structurii organizatorice, atribuţiilor stabilite prin Regulamentul de Ordine şi Funcţionare al CAS Bihor, fişei postului, altor prevederi legale care au implicaţie în modul de organizare şi desfăşurare a activităţii structurii de Corp Control. În luna mai 2007, CAS Bihor a organizat desfăşurarea concursului de ocupare a postului de şef Birou Corp Control al CAS Bihor, conform organigramei CAS Bihor din momentul respectiv, structura organizatorică fiind de tip birou care este condus de către un şef - remunerat pentru funcţia de conducere. Concursul a fost organizat şi s-a desfăşurat cu respectarea prevederilor legale în vigoare. Acest concurs a fost contestat de către o persoană - funcţionar public din cadrul CAS Bihor care s-a înscris la concurs, dar care nu s-a mai prezentat efectiv la probele de concurs. În urma analizării aspectelor prezentate de către persoana în cauză în contestaţia formulată, rezoluţia Comisiei de soluţionare a Contestaţiilor a fost de respingere a contestaţiei formulate de către persoana în cauză."

28 de procese cu propriii subordonaţi!
Acţiuni promovate în instanţă de către angajaţi în anul 2008 se regăsesc în cele 24 litigii, dintre care: un litigiu de muncă cu personalul contractual, având ca obiect tichete de masă; un litigiu în contencios adminstrativ cu toţi funcţionarii publici - drepturi salariale; trei litigii cu un funcţionar public, având ca obiect: contestaţie la executare - pe rol; contencios administrativ - drepturi salariale - pe rol; contencios adminstrativ - daune morale - admis în parte, obligând chematul în garanţie la plata acestor daune. "Menţionăm că funcţionarul chemat în garanţie şi obligat la plata acestor daune este aceeaşi persoană cu care avem 19 cauze pe rol: 19 litigii, dintre care: nouă acţiuni în contencios administrativ; două acţiuni în pretenţii; opt obligaţii de a face. Două cauze au fost soluţionate în mod irevocabil, fiind respinse cererile funcţionarului public (...) Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici a acţionat în instanţă CAS Bihor, dar instanţa de fond a respins acţiunea în contencios administrativ formulată."
În concluzie, aşa-zisul scandal de la CAS pare a fi mai mult un foc de paie, un fel de... mult zgomot pentru nimic. Merită oare atâta risipă de energie prin "sala paşilor pierduţi"?