Anul 2009 a fost unul foarte plin pentru juriştii Instituţiei Prefectului Judeţului Bihor care au avut de examinat, sub aspectul legalităţii, zeci de mii de acte emise de administraţiile publice locale. În cazul a 88 dintre ele au fost formulate referate cu observaţii de nelegalitate.

Ieri, într-o conferinţă de presă, prefectul judeţului Bihor, Gavrilă Ghilea, a prezentat activitatea pe care specialiştii Direcţiei Juridice au desfăşurat-o în ceea ce priveşte examinarea actelor emise de primarii din judeţ, respectiv hotărârile luate de consiliile locale şi Consiliul Judeţean Bihor. Potrivit raportului prezentat, în perioada ianuarie - decembrie 2009, consilierii juridici ai Instituţiei Prefectului au analizat din punct de vedere al legalităţii 56.347 acte administrative. Dintre acestea, 10.209 sunt hotărâri adoptate de consiliile locale şi Consiliul Judeţean Bihor, iar 46.138 - dispoziţii emise de primari, respectiv de preşedintele CJ Bihor.
Ca urmare a examinării legalităţii, pentru actele considerate nelegale sau necorespunzătoare din punct de vedere al normelor de tehnică legislativă, s-au formulat 88 referate cu observaţii de nelegalitate (62 de hotărâri şi 26 de dispoziţii), solicitându-se, în conformitate cu prevederile legale, reanalizarea lor în scopul modificării, completării sau revocării acestora, după caz. Recomandările făcute de juriştii Pefecturii au fost, în mare parte, însuşite de autorităţile emitente. Totuşi, pentru şapte hotărâri de consiliu specialiştii Prefecturii au decis să formuleze acţiuni în vederea anulării lor la instanţa de contencios administrativ. "Este vorba despre hotărârile emise de către consilii locale din Sârbi, Abrămuţ, Mădăras, Copăcel, Oradea şi Hotărârea Consiliului Judeţean nr. 45/ 30 aprilie 2009. În aceste cazuri, am recurs la această procedură deoarece administraţiile respective nu s-au conformat sugestiilor noastre", ne-a declarat Gavrilă Ghilea, prefectul judeţului Bihor.

La loc comanda taxei pe grădiniţă
Printre hotărârile contestate se numără şi Hotărârea nr. 7077/ 2009 a Consiliului Local Oradea privind aprobarea unor măsuri privind activitatea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat - grădiniţe din municipiul Oradea. Actul normativ prevede obligativitatea plăţii aferente alocaţiei de hrană la 90 lei pe lună, corespunzător a 15 zile, chiar dacă un copil frecventează sau nu grădiniţa în respectivul interval de timp. "Am atacat în contencios această hotărâre. Acţiunea a fost înregistrată la Tribunalul Bihor pe data de 23 decembrie 2009, primul termen de judecată este fixat pentru data de 23 martie a.c. Nu e corect ca părinţii să fie obligaţi să achite 90 de lei pentru copilul bolnav şi care nu poate merge la grădiniţă", ne-a declarat Gavilă Ghilea.

Ultimatum pentru Consiliul local Oradea
Totodată, Consiliul Local Oradea riscă să-i mai fie intentate două procese, dacă nu va modifica hotărârea privind taxa de ordine publică, respectiv hotărârea prin care se instituie parcările de scurtă durată. Ghilea a precizat că, în urmă cu două săptămâni, juriştii Primăriei şi ai Prefecturii s-au întâlnit pentru a rezolva cele două hotărâri cu aspect de nelegalitate, urmând ca, în şedinţa CLO din ianuarie acestea să fie modificate, lucru care nu s-a întâmplat. "Deocamdată, nu am atacat în contencios respectivele hotărâri, pentru că am aşteptat modificarea lor de către Consiliul Local Oradea, în şedinţa din 28 ianuarie, fapt care nu s-a întâmplat însă. În ceea ce ne priveşte, continuăm să considerăm cele două hotărâri parţial neconforme din punct de vedere legal", a adăugat prefectul judeţului. În opinia juriştilor Instituţiei Prefectului, prin Hotărârea nr. 708 privind aprobarea Regulamentului pentru instituirea taxei speciale de ordine publică nu s-a fundamentat legal destinaţia sumelor încasate, fiind încălcate prevederile Codului Fiscal şi ale Legii finanţelor publice locale cu privire la taxele speciale. În ceea ce priveşte parcările de scurtă durată, acestea au fost instituite printr-o dispoziţie a primarului, când, de fapt, acest lucru se putea face doar printr-o hotărâre a Consiliului Local.

În final, Ghilea a mai precizat că a sesizat Parchetul şi Curtea de Conturi privind derularea investiţiei la grupul sanitar şi punctul termic de la Şcoala din Ineu de Criş. Lucrările au fost atribuite firmei Durpex Construct, valoarea lor ridicându-se la 262.189 lei, inclusiv TVA. Printr-un act adiţional, firma constructoare s-a angajat să termine lucrarea la data de 15 octombrie 2009, lucru care nu s-a întâmplat. În schimb, firma a încasat 95% din suma prevăzută de contract.