În structurile sociale moderne, ministerele au rolul nu de a comanda, ci de a coordona activităţile din domeniile respective la toate nivelele lor de organizare şi funcţionare, ceea ce înseamnă inclusiv elaborarea de modele structural-funcţionale şi de reguli care să optimizeze activitatea în domeniul social de competenţă. Rezultă un rol de dirijor fără de care orchestra structurală din subordine va deveni un haos sonor. Bunăoară MSF în raport cu asistenţa sanitară a populaţiei. Pentru a defini starea din acest sistem este suficient să dăm exemple concrete.

Astfel, este vorba despre Circulara XI/C 37833/30.06.2008, care vine după Legea 306/28.06.2004 privind exercitarea profesiei de medic, apoi după Ordinul MSF 39/16.01.2008, semnate, prima - de preşedinte, a doua - de ministrul Sănătăţii în decurs de 4 ani. După ce primele, pornind de la ideea generoasă de acces a populaţiei la serviciile sanitare, clarifică problema activităţii în ambulator, vine circulara în discuţie semnată de un director de serviciu şi un funcţionar din minister, care practic le anulează pe primele două. Aşadar, în această ordine cine pe cine anulează? Şi de fapt ce stipulează această circulară? Că medicii şefi de secţie "ne consultă în ambulator", înţelegându-se din text că li se interzice să consulte în ambulator. Medicii şefi de secţie sunt recrutaţi dintre cele mai bune cadre medicale ale ţării în centrele universitare - profesori, conferenţiari şi şefi de lucrări. Atunci se ridică următoarele întrebări: Se interzice celor mai bune cadre medicale ale ţării să consulte bolnavii? În ce scop li se interzice acest drept? Juridic se obstrucţionează dreptul la practicarea profesiei. Se interzice populaţiei accesul la cele mai înalte competenţe ale ţării? În ce scop? Există judeţe cu secţii unde lucrează 2 sau 3 medici, din care unul este şef de secţie, măsura este de organizare sanitară. Nicio minte de imbecil nu ar face aşa ceva. Este o eroare pe care nu se grăbeşte nimeni să o corecteze, deşi a fost semnalată? Este cumva săpat ministrul de către subalterni pentru a fi compromis? Oricum, textul sfidează ceea ce a iniţiat ministrul. Este adevărat că toate guvernele au schimbat miniştri, dar nu au fost capabile de a forma colective competente şi serioase de ministeriabili?
Întrebările pot continua. Oricum, circulara generează un blocaj fără precedent în istoria medicinei româneşti. Noroc că semnatarele circularei au uitat să specifice data ţintă de aplicare a acesteia, iar ţara lucrează ca înainte, pentru că în mod normal trebuie să lucreze. Dar atunci una spun hârtiile Ministerului şi alta fac oamenii. Nu este acesta haos după orice definiţie? Cine îl generează?