Marcel Iureş şi George Mihăiţă au reuşit, sâmbătăt seara, pe scena Teatrului Regina Maria să readucă, într-un mod excepţional, la viaţă cele două personaje dramatige din cunoscutul roman al lui Marin Preda, Ilie Moromete şi Cocoşilă.

Scrierea dramatică a lui Cătălin Ştefănescu „Păi.. despre ce vorbim noi aici, domnule?" a reuşit să concentreze esenţa romanului „Moromeţii", transmiţând spectatorilor întreaga tragedie a unei societăţi rurale, măcinate de problemele pământului, a traiului de zi cu zi, dar şi cu moralitatea şi principiile universului sătesc dinaintea celui de-al Doilea Război Mondial. Scenograful a porint de la un pasaj din cunoscuta scriere a lui Marin Preda, un dialog dintre Ilie Moromete, magistral interpretat de Marcel Iureş şi Cocoşilă, personaj jucat de George Mihăiţă. Povestea pare ruptă din realitatea cotidiană, reflectând frământările unei clase politice dezbinată, măcinată de corupţie, cu un conducător iresponsabil, Carol al II, care favorizează venirea la putere a extremei drepte. Pe acest fond, se desfăşoară drama satului românesc, truda ţăranilor, care cu toate eforturile lor, cu greu reuşesc să răzbată cotelor şi taxelor. Ironia celor două persoanje este una fină, specifică inteligenţei native a ţăranului român. Din păcate, publicul orădean nu s-a ridicat, sâmbătă seara, la nivelul de fineţe al acestor replici pline de sarcasm, dar şi pline de înţelepciune. Piesa în sine era mai degrabă o dramă, care a concentrat durerea profundă a lui Ilie Moromete, care alături de Cocoşilă, va retrăi, în mod magistral, întreaga sa durere familială, provocată de plecarea la Bucureşti şi trădarea celor doi fii ai săi Nilă şi Paraschiv. Această esenţă a romanului lui Preda a fost transpusă în scenă într-un mod spectaculos, Marcel Iureş interpretând durerea lui Moromete astfel încât a reuşit să transmită spectatorilor întreaga tristeţe, deznădejde şi disperare a tatălul care nu a reuşit să-şi salveze familia. Un rol hotărâtor în succesul acestei piese a Teatrului Act l-a avut cunoscutul regizor, Alexandru Dabija. Piesa jucată la Oradea, sâmbătă seara, s-a dovedit a fi cutremurătoare, reuşind, la final, să stârnescă minute în şir de aplauze, iar pentru câteva minute, orădenii au fost nevoiţi să iasă din confortul lor zilnic, şi să se gândească la adevăratele valori morale.