În această săptămână, melomanii orădeni sunt invitaţi la un concert în care sunt puse în contrast creaţia clasică şi neoclasică prin doi autori celebri: pe de o parte marele clasic Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), pe de altă parte neoclasicul Darius Milhaud (1892-1974), reprezentant al celebrei grupări artistice Les six. Concertul va avea loc azi, 9 februarie, de la ora 19.00, la sala "Enescu-Bartok" a Filarmonicii de Stat Oradea. Dirijor este Janko Zsolt, iar solistă - pianista Silvia Sbârciu.

Programul este structurat în două părţi: W. A. Mozart - Idomeneo - uvertura şi Concertul nr. 27 pentru pian şi orchestră în Si bemol major, respectiv D. Milhaud - Boul pe acoperiş şi La création du monde, op. 81. Concertul nr. 27 pentru pian şi orchestră este ultima lucrare de Mozart în acest gen, datând din ultimul an al vieţii compozitorului, şi este caracterizat astfel printr-un ton personal aparte. "Concertul nr. 27 a fost primul meu contact cu Mozart. Aveam 4 ani. Este unul din concertele "noi" ale lui Mozart pe care de mult doream să-l cânt. Este un concert pozitiv, cu foarte mult umor. Este în conformitate cu starea mea de spirit actuală", a declarat pianista Silvia Sbârciu, care se va afla pentru a doua oară pe scena Filarmonicii de Stat, publicul orădean mai având ocazia să o asculte la recitalul ei susţinut în urmă cu 5 ani, când a prezentat un repertoriu din secolul 20 şi lucrări contemporane. Silvia Sbârciu este asistent universitar, doctor la Academia de Muzică Gh. Dima din Cluj, este absolventă (promoţia 2002) a instituţiei clujene de învăţământ superior muzical, Facultatea de Interpretare Artistică, secţia pian, clasa prof. univ. dr. Ninuca Oşanu Pop. În ceea ce priveşte partea a doua a concertului din această seară, dirijorul Janko Zsolt a ales creaţii ale lui Darius Milhaud, reprezentant al neoclasicismului francez, membru al grupului celebru Les six. Milhaud (născut cu 120 de ani în urmă) a călătorit în America de Sud şi a fost influenţat în mod special de folclorul brazilian. Muzica sa prezintă totodată influenţe de jazz şi un specific politonalism. Prezentat în 1920, "Boul pe acoperiş" a fost conceput original ca acompaniament pentru un film de Chaplin, însă Jean Cocteau a scris un scenariu pentru lucrare, care astfel a devenit un balet suprarealist, cu personajele bizare ale unui local parizian, acţiunea desfăşurându-se în atmosfera muzicii de dans braziliene. Concepută pentru orchestră de cameră în 1923, "La création du monde" este din nou muzică de balet, dedicată trupei suedeze de balet din Paris. Milhaud, de această dată, s-a inspirat din propriile impresii muzicale de Harlem, pictând în şase tablouri creaţia lumii, potrivit unei mitologii de origine africană, bineînţeles, percuţia şi saxofonul având un rol important în această piesă. "Nu e prima mea întâlnire cu Milhaud", a menţionat dirijorul Janko Zsolt, adăugând că un membru al orchestrei mi-a sugerat să cânt "Boul pe acoperiş". "Nu suntem obişnuiţi să cântăm muzică cu ritmuri specifice sud-americane", a precizat Janko Zsolt. În ceea ce priveşte "La creation du monde", aceasta se va cânta pentru prima dată la Oradea. "Sper să reuşim să redăm acea atmosferă fără de care piesa nu ar avea niciun efect. Atmosfera piesei este specială", a mai adăugat dirijorul Filarmonicii de Stat Oradea.