În cadrul proiectului „Artă în obiectivele turistice”, Turnul Primăriei Oradea găzduiește o nouă expoziție de artă naivă intitulată „Pledoarie pentru zbor”, al cărei vernisaj a avut loc joi, 16 iunie. Expoziţia poartă semnătura atistului plastic Eugenia Drăgoi.

 

Expoziţia cuprinde un număr de 34 de lucrări realizate în tehnica ulei, acryl, acuarelă, xilogravură, sgrafitto, pastel. Suportul de lucru este pânza, cartonul, lemnul și placajul stratificat. Tema zborului a fost adorată din unghiul de vedere al iubitorului de poezie, multe din lucrări având ca punct de plecare  versuri eminesciene, ale lui V. Alecsandri, G. Topârceanu, Ana Blandiana, precum şi legendele antice şi antroposofice. Abordarea temei zborului de orice fel (al păsării, al fluturilor, al seminţelor purtate de vânt, al gândurilor, al sunetelor, al îngerilor) este o adevărată provocare pentru un artist. Zborul, în mituri și în vise, exprimă o dorință de sublimare, de căutare a unei armonii interioare, de depășire a conflictelor. Când nu știi, nu poți sau nu vrei s-o făptuiești ceri visului să o realizeze, depășind-o. Pasărea este un mesaj al cerului, în limba greacă acest cuvânt însemnând prevestire. În taoism, nemuritorii iau înfățișarea de păsări pentru a semnifica ușurința, eliberarea de greutatea pământească; pasărea este imaginea sufletului care scapă din trup sau numai a funcțiilor intelectuale (Rig Veda spune că inteligența este cea mai iute dintre păsări). Anumite desene preistorice (din grotele din Altamira sau Lascaux) reprezentând oameni-păsări au putut fi interpretate în sens analog: zbor al sufletului sau zbor extatic al șamanului. Păsările simbolizează stările spirituale, iar îngerii stările superioare ale ființei. În Islam, păsările sunt simbolul îngerilor. În vechile texte vedice, o pasăre este aceea care se duce să ia soma, adică ambrozia, pe un munte inaccesibil și-l dă oamenilor. În Coran, cuvântul pasăre este luat adesea drept sinonim cu destin: De gâtul fiecărui om am legat pasărea lui. Aripile sunt simbolul avântului, al eliberării (sufletului sau spiritului) de trecere la corpul subtil, al descătușării de sub apăsarea terestră. Ezoterismul terestru exprimă acest lucru prin imaginea vulturului care devorează leul. Aripile nu se iau, se cuceresc! Expoziţia vernisată în 16 iunie este cea de a şaptea expoziţie de pictură decorativ-simbolică a artistei Eugenia Drăgoi, membră a Uniunii Artiştilor Plastici Bihor.