Premiera Eva Heyman pe scena orădeană - „Ne gândim la tine...”
Teatrul Regina Maria anunță o nouă premieră a stagiunii 2021/2022, „Eva Heyman”, dramatizare, concept și regie: Emil Sauciuc și Ioana-Maria Repciuc. Spectacolul ilustrează un fragment din istoria orașului Oradea și este un puternic simbol al întregii lumi.
Premiera spectacolului, deja sold-out, va avea loc duminică, 21 noiembrie, de la ora 18.00, la Sala Arcadia. Cea de-a doua reprezentație este programată în data de 30 noiembrie.
Eva Heyman, asociată deseori cu Anne Frank, care a avut aceeași soartă cruntă, este o fetiță evreică din Oradea, care își găsește sfârșitul tragic la vârsta de 13 ani în lagărul de la Auschwitz. Cu câteva luni înainte de a fi deportată, începe să scrie un jurnal, unde consemnează gânduri, sentimente, aspirații, dar și întâmplări și evenimente care surprind și recreează realitatea unei lumi în schimbare, generată de invazia naziștilor și de ura antisemită pe care aceștia o răspândesc în jurul lor. Astfel, printre rândurile scrise, cu multă luciditate, de un copil-observator, care speră, iubește, visează, se citește teama, disperarea și neputința ei, a semenilor ei, marginalizați și osândiți, dar și atitudinea celorlalți, așa-zișilor „arieni”, unii transformați în călăi, alții în ajutoare. Jurnalul a fost scos pe furiș din ghetoul în care evreii au fost mutați cu forța, de către bucătăreasa familiei și pe urmă înmânat mamei Evei, care a supraviețuit Holocaustului. Agnes Heyman a decis să publice însemnările fiicei sale, care sunt o mărturie autentică, ce va sta mereu pavăză pentru ca astfel de atrocități să nu cadă în uitare și să nu se mai repete niciodată. Spectacolul pus în scenă la Teatrul Regina Maria este o dramatizare a jurnalului și are o misiune dublă: aceea de a aduce un omagiu Evei Heyman, fetița curajoasă și perspicace, care a căzut victimă unui sistem coercitiv și aceea de a se înscrie, alături de alte însemnări, documente, monumente istorice și de clădirile evreiești din Oradea, în circuitul mărturiilor-manifest împotriva unor astfel de atrocități. Spectacolul ia naștere sub forma unei monodrame, care respectă cronologia însemnărilor biografice, pendulând între dezvăluirea celor mai intime gânduri ale fetiței și consemnarea unor evenimente care reconstituie un tablou istoric complex, în care sunt portretizate Oradea în 1944 și tragedia unui popor, disprețuit și masacrat pe nedrept, asumând astfel și o latură fundamental bibliografică. Rolul Evei Heyman este interpretat de actrița Ioana-Maria Repciuc, la rândul ei orădeancă, care urcă pentru prima dată în calitate de actor profesionist pe scena Teatrului Regina Maria.
„Eva e cu siguranță o mare provocare pentru mine. Întotdeauna mă implic total în fiecare rol pe care îl abordez. Cu Eva a fost ceva mai mult decât atât. Am simțit din prima clipă o responsabilitate imensă și oarecum o datorie față de această fetiță. Ea și-a dorit ca istoria ei să fie cunoscută lăsând un jurnal pe care îl păzea cu sfințenie. Eu încerc, așa cum pot, să-i împlinesc dorința", a spus Ioana-Maria Repciuc.
Dramatizarea și regia sunt semnate de către actorul Emil Sauciuc, în colaborare cu Ioana-Maria Repciuc.
„Acum câțiva ani am descoperit jurnalul Evei Heyman și l-am citit, devorându-l. M-a captivat atât de mult încât am început să-l dramatizez imediat după lecturare. Era perfect pentru scenă... Lucrând la el am descoperit multe despre caracterul Evei, despre relația ei cu părinții și cu rudele, cu prietenii, dar și cu societatea parțial dementă, sângeroasă, care era pătrunsă de moarte și dezumanizare. Spectacolul nostru este un manifest împotriva ororilor din lumea contemporană. Uciderea prin torturare și gazare a evreilor s-a petrecut atât de aproape de noi, de această epocă, încât mă înspăimântă", a spus Emil Sauciuc.
Scenografia este semnată de Ilinca Ghimbășan, iar proiecția și coloana sonoră de Ioana-Maria Repciuc. Bilete pentru cea de-a doua reprezentație se pot achiziționa de la agenția teatrului, deschisă de marți până vineri între orele 10.00 și 14.00, fie online, pe Eventim.ro, fie cu o oră înainte de la Sala Arcadia (în limita locurilor disponibile).
Comentarii
Nu există nici un comentariu.