Expoziţia de artă naivă Simfonii fără cuvinte, a celor doi artişti, Camelia Constantin şi Nicolae Pătru, a fost vernisată joi la Sinagoga Neologă Sion din Oradea, în prezenţa unor orădeni iubitori de cultură.

Expoziţia, cu tablouri aşezate la „distanţă socială” unele de altele, este prima de după restricţiile cauzate de pandemie, iar organizatorii pregătesc deja şi alte manifestări similare, în lunile care urmează.

Pentru Nicolae Pătru pictura naivă este starea de ideală libertate, un salt departe de tot ceea ce înseamnă convenţionalism, o renunţare la orice suport artistic devenit istoric, o cristalizare a adevărului străbun, având sentimentul unei lumi aflate la prima ei dimineaţă. Aici, în această lume aşezată înadins în jurul bisericii şi al ţintirimului, adică în jurul lui Dumnezeu şi al morţii, cum ar spune Lucian Blaga, artistul muscelean ne propune o realitate ancestrală, trecută prin sensibilitatea artistului şi care îşi păstrează integral farmecul şi prospeţimea de altădată. Pânzele create de Nicolae Pătru au în ele o îndrăzneală care exclude orice mesaj cifrat şi orice preconcepţie, ele vin să imortalizeze o lume ce-şi povesteşte sieşi întâmplări şi fapte din viaţa satului. Deoarece artistul nu cunoaşte crizele originalităţii în artă, el acceptă netulburat improvizaţiile lui formale, tot ceea ce pare a fi expresia emoţiei celei mai intime la un moment dat. În acelaşi timp, pictura lui se situează în interiorul culturii tradiţionale, dar nu sub tutela modelului folcloric. Ea este îndepărtată de ceea ce numim creaţia artiştilor amatori în care complexul de profesie este foarte puternic şi ridică pretenţii de elaborare şi stil. Artistul se destăinuie, fără prejudecată stilistică, pe sine însuşi sau mai precis realitatea care îi cade sub simţuri. El nu utilizează în discursul său niciun cod anume, ci se arată dintr-o dată într-o imagine totală, pentru ca de fiecare dată să reia totul de la început. Din aventura sa fascinantă, Nicolae Pătru aduce în domeniul experienţei aspecte ale unei realităţi, fie necunoscute, fie secundare, care reprezintă imagini din lumea de fiecare zi a satului şi care au fost date uitării.

Tablourile Cameliei Constantin exprimă nostalgia naturii, a vegetaţiei înviorătoare, a obiceiurilor lumii satului, a sărbătorii de altădată, toate cu note de veselie debordantă. Artista ne oferă, prin creaţia sa, un spectacol existenţial plin de promisiuni şi întrebări la care îşi dau mâna transcendentul, natura cosmică, societatea, lumea animală şi vegetală, alături de trăirea sa contopită în contradicţii, revendicări, dragoste şi umor. Mult umor, pe care uneori privitorul trebuie să-l descopere singur, în amănunte „ascunse” în pictură. Acesta este universul creat şi transpus pe pânză de Camelia Constantin, lumea în care artistul îşi depăşeşte condiţia de artist al artei naive, devenind prin creaţia sa un rostuitor întru veşnicie.

Asociaţia Artiştilor Naivi din România, organizaţie cu serioase iniţiative de proiecte culturale, este o organizaţie profesională unică în România, dedicată exclusiv artei naive, iar expoziţia găzduită de Sinagoga Neologă Sion face parte dintr-un amplu proiect de popularizare a acestui gen de artă, din ce în ce mai apreciată şi mai admirată la nivel internaţional. Expoziţia este cu vînzare şi va sta pe simeze până în 30 iulie, cînd va fi înlocuită cu o expoziţie personală Gheorghe Ciobanu. Toate aceste manifestări vor culmina cu ediţia a VII-a a Festivalului Naţional de Artă Naivă, care va avea loc în octombrie la Oradea, în parteneriat cu Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor, Muzeul Ţării Crişurilor, Consiliul Judeţean Bihor, Revista „Familia”, Fundaţia Comunitară Oradea, Cinema Palace, TVR Iaşi, Liceul de Arte Oradea, Colegiul Naţional Iosif Vulcan, Liceul Ortodox Episcop Roman Ciorogariu, Liceul Teoretic Onisifor Ghibu şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor.

M.S.