Persoanele fizice trebuie să achite diferenţele de impozit pe venit şi contribuţii sociale în 60 de zile de la primirea deciziilor de impunere anuală. Termenul de plată diferă pentru fiecare contribuabil în funcţie de data la care le-a fost comunicată decizia de impunere.

Achitarea diferenţelor

Emiterea documentelor de plată a început încă din luna octombrie, astfel încât contribuabilii au timp până la finalul lunii noiembrie sau începutul lunii decembrie să îşi achite dările la stat. Termenul de plată difera pentru fiecare contribuabil în functie de data la care le-a fost comunicată decizia de impunere. Pentru a stabili diferenţele de impozit şi contributii sociale, Fiscul emite mai multe tipuri de decizii de impunere, în funcţie de situaţia fiscală a fiecărui contribuabil. Astfel, pot fi emise, pe baza datelor din declaraţiile privind veniturile realizate şi a celorlalte informaţii existente în evidenţa fiscală: Formularul 250 - Decizie de impunere anuală pentru veniturile realizate din România de persoanele fizice; Formularul 251 - Decizie de impunere anuală pentru veniturile realizate din străinătate de persoanele fizice; Formularul 630 - Decizie de impunere anuală pentru stabilirea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate. Persoane fizice care primesc asemenea acte de la ANAF trebuie să ştie că, atunci când din documente reies diferenţe de plată,  ei trebuie să le achite în termen de cel mult 60 de zile de la data comunicării deciziilor de impunere, perioadă în care nu se calculează şi nu se datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere.

Comunicarea deciziilor

Potrivit Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), diferenţele de plată sunt evidenţiate pe decizii în felul următor: diferenţa de impozit stabilită în plus - rândul 9, litera a) din Formularul 250; diferenţa de impozit de plată - rândul 8 din Formularul 251; diferenţa de contribuţii stabilită în plus - cap II, rândul 4a din Formularul 630. Potrivit art. 44 din Codul de procedură fiscală, actul administrativ fiscal se comunică prin remiterea acestuia contribuabilului/împuternicitului, dacă se asigură primirea sub semnătura a actului administrativ fiscal sau prin poşta, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Actul administrativ fiscal poate fi comunicat şi prin fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanţă, dacă se asigură transmiterea textului actului administrativ fiscal şi confirmarea primirii acestuia şi dacă respectivul contribuabil a solicitat expres acest lucru. În cazul în care comunicarea actului administrativ fiscal nu a fost posibilă prin modalităţile menşâţionate mai sus, aceasta se realizează prin publicitate, prin afişarea, concomitent, la sediul unităţii fiscale emitente şi pe pagina de internet a ANAF, a unui anunţ în care se menţionează că a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului. Actul administrativ fiscal produce efecte din momentul în care este comunicat contribuabilului sau la o data ulterioară menţionată în actul administrativ comunicat.