Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) reaminteşte contribuabililor că, prin OG nr. 16/2013, au fost aduse o serie de modificări şi completări Codului Fiscal în ceea ce priveşte deducerea cheltuielilor şi a taxei pe valoarea adăugată (TVA) aferente achiziţiilor efectuate de contribuabilii declaraţi inactivi şi de cei cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA, din oficiu, prevederi care se aplică de la începutul acestei luni.  

Contribuabilii declaraţi inactivi, conform art. 78^1 din Codul de Procedură Fiscală, care efectuează achiziţii de bunuri şi/sau servicii în perioada în care nu au un cod valabil de TVA şi aceste achiziţii sunt destinate operaţiunilor care urmează a fi efectuate după data înregistrării în scopuri de TVA care dau drept de deducere, au dreptul să ajusteze în favoarea lor taxa aferentă: bunurilor aflate în stoc şi serviciilor neutilizate, constatate pe bază de inventariere, în momentul înregistrării; activelor corporale fixe, inclusiv bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum şi activelor corporale fixe în curs de execuţie, constatate pe bază de inventariere, aflate în proprietatea sa în momentul înregistrării. În cazul activelor corporale fixe, altele decât bunurile de capital, se ajustează taxa aferentă valorii rămase neamortizate la momentul înregistrării. Taxa ajustată se înscrie în primul decont de taxă depus de persoana impozabilă după înregistrarea în scopuri de TVA sau într-un decont ulterior. Potrivit prevederilor actului normativ beneficiarii, persoane impozabile, care achiziţionează bunuri şi/sau servicii de la persoane impozabile aflate în procedura falimentului, beneficiază de deducerea TVA aferente achiziţiilor efectuate. Contribuabilii inactivi prevăzuţi la art. 78^1 din Codul de Procedură Fiscală cărora le sunt incidente prevederile de mai sus sunt: cei nu îşi îndeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nici o obligaţie declarativă prevăzută de lege; cei se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia; când Fiscul a constatat că nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat. Totodată, potrivit noilor prevederi, Fiscul va anula din oficiu înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile, societăţi comerciale, numai în situaţia în care asociaţii majoritari sau asociatul unic au înscrise în cazierul fiscal fapte şi/sau infracţiuni pentru care s-a dispus atragerea răspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilită prin decizie a unităţii fiscale competente rămasă definitivă în sistemul căilor administrative de atac sau prin hotărâre judecătorească. În acest context, în cazul societăţilor comerciale ai căror asociaţi din cauza cărora s-a dispus anularea înregistrării în scopuri de TVA nu sunt majoritari la momentul solicitării reînregistrării, persoana impozabilă poate solicita reînregistrarea chiar dacă nu a încetat situaţia care a condus la anularea înregistrării în scopuri de TVA. Reamintim că noile prevederi au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 490/2 august a.c.