ANAF: Precizări privind cazierul fiscal în 2018
Cazierul fiscal este utilizat în scopul accesului la informații privind felul în care contribuabilii au respectat legislația fiscală, contabilă, valală, dar și regulile privind disciplina financiară, conform Ordonanței Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal.
Documentul, organizat la nivel central de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), cuprinde peste 300 de fapte ce pot fi înscrise în cazierul fiscal. În cazierul fiscal se înscriu și informații din documentele întocmite pentru atragerea răspunderii solidare, patrimoniale sau a inactivității fiscale, după cum urmează: atragerea răspunderii solidare cu debitorul; atragerea răspunderii patrimoniale cu debitorul ajuns în stare de insolvență pentru creanțele care fac parte din pasivul debitorului; inactivitatea fiscală, declarată potrivit legii, cu excepția inactivității fiscale declarate ca urmare a înscrierii inactivității temporare la registrul comerțului. Înscrierea informațiilor în cazierul fiscal se face de către unitatea fiscal competentă, pe baza documentelor rămase definitive potrivit legislației în vigoare. Pe lista faptelor pentru care se înscriu informaţii în cazierul fiscal al contribuabililor se regăsesc în prezent peste 300 de astfel de situaţii. Mai exact, este vorba despre 83 de infracţiuni şi 235 de contravenţii, enumerate în Hotărârea Guvernului nr. 1000/2015 privind faptele pentru care se înscriu informaţii în cazierul fiscal al contribuabililor. Înscrierea în cazierul fiscal a informațiilor prevăzute anterior se face în baza următoarelor documente: extrasele de pe încheierea sau dispozitivul hotărârilor judecătorești definitive; extrasele de pe ordonanțele procurorului prin care s-a dispus renunțarea la urmărirea penală; extrasele de pe deciziile de soluționare a contestațiilor; actele/documentele întocmite de organele fiscale, vamale și alte organe competente din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală; actele rămase definitive ale altor organe competente să constate faptele sancționate contravențional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, precum și cele care privesc disciplina financiară. Prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie în următoarele situații: la înființarea societăților cu sau fără personalitate juridică, de către asociați, acționari, membri și reprezentanții legali sau desemnați; la solicitarea înscrierii asociațiilor și fundațiilor în Registrul asociațiilor și fundațiilor de către asociații sau membrii fondatori ai acestora; la autorizarea exercitării unei activități independente de către solicitanți; la cesiunea ori înstrăinarea sub orice formă a părților sociale sau a acțiunilor, de către noii asociați, acționari sau membri; la numirea de noi reprezentanți legali, precum și la cooptarea de noi asociați, acționari sau membri cu prilejul efectuării majorării de capital social de către noii reprezentanți legali, asociați, acționari sau membri; la numirea de noi reprezentanți legali, precum și în cazul cooptării unor noi membri în asociații și fundații; în alte cazuri prevăzute de lege. Persoanele fizice pot depune cererea de eliberare a certificatului de cazier fiscal la orice unitate fiscală competentă în eliberarea certificatului de cazier fiscal, personal sau prin intermediul unui reprezentant legal/împuternicit al acestuia pe bază de procură autentică/împuternicire avocațială. Certificatul de cazier fiscal se eliberează: în scris; pe suport hârtie; în formă electronică. Atunci când contribuabilii au ales astfel, certificatul de cazier fiscal emis în formă electronică se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanță prevăzute de Codul de procedură fiscală. Certificatul de cazier fiscal este valabil 30 de zile de la data emiterii și numai în scopul în care a fost eliberat.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.