Cheltuielile de protocol se referă la acele cheltuieli efectuate de societăți în relație cu diverși parteneri de afaceri sau potențiali parteneri de afaceri.

Cheltuielile de protocol reprezintă cheltuieli deductibile fiscal, însă acestea au o deductibilitate limitată la calculul profitului impozabil. În plus, în ceea ce privește tratamentul TVA aferentă acestor cheltuieli, există, de asemenea, anumite reguli care trebuie respectate. Astfel, potrivit prevederilor art. 25, alin. (3), lit. a) din Codul fiscal, au deductibilitate limitată „cheltuielile de protocol în limita unei cote de 2% aplicată asupra profitului contabil la care se adaugă cheltuielile cu impozitul pe profit și cheltuielile de protocol. În cadrul cheltuielilor de protocol se includ și cheltuielile înregistrate cu taxa pe valoarea adăugată colectată pentru cadourile oferite de contribuabil, cu valoare mai mare de 100 lei”. În ceea ce privește tratamentul fiscal la TVA aferent cheltuielilor de protocol, art. 270, alin. 8, lit. c) din Codul fiscal precizează că nu constituie livrare de bunuri „acordarea de bunuri de mică valoare, în mod gratuit, în cadrul acțiunilor de protocol, în condițiile stabilite prin normele metodologice”.

De asemenea, Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal precizează, la punctul 7, alin. (12) lit. a) că „bunurile de mică valoare acordate gratuit în cadrul acțiunilor de protocol nu sunt considerate livrări de bunuri dacă valoarea fiecărui cadou oferit este mai mică sau egală cu plafonul de 100 lei, exclusiv TVA”.

Totodată, prevederile legale mai stabilesc că un cadou poate să cuprindă unul sau mai multe bunuri oferite gratuit, iar dacă valoarea cadoului oferit depășește plafonul de 100 lei, exclusiv TVA, persoana impozabilă va colecta TVA pentru depășire, dacă taxa aferentă bunurilor acordate cadou a fost dedusă în amonte. Colectarea TVA se va efectua prin autofacturare și se va include în decontul întocmit pentru perioada fiscală în care persoana impozabilă a acordat bunurile gratuit în cadrul acțiunilor de protocol și a depășit plafonul. Potrivit legii, nu reprezintă cheltuieli de protocol cheltuielile înregistrate de firme cu angajații (mese servite, cafea, apă, bauturi răcoritoare etc), acestea reprezintând cheltuieli efectuate pentru angajați, ca atare ele trebuind să fie înregistrate pe conturi de personal, urmând mai apoi tratamentul fiscal similar veniturilor din salarii.