Ministerul Agriculturii a publicat Ordonanţa de Urgenţă referitoare la acreditarea fondului mutual şi acordarea de compensaţii financiare agricultorilor afiliaţi pentru pierderile economice cauzate de boli ale animalelor, ale plantelor sau cauzate de un incident de mediu. 

Potrivit OUG, Fondul mutual se înfiinţează sub forma unei persoane juridice non-profit, având drept unic obiect de activitate acordarea de plăţi compensatorii agricultorilor afiliaţi pentru pierderile economice. Plăţile compensatorii se acordă de fondul mutual pentru pierderile economice determinate de următoarele evenimente: bolile animalelor care figurează în lista stabilită de Organizaţia Mondială pentru Sănătatea Animalelor şi/sau în anexa I la Decizia 2009/470/CE a Consiliului din 25.05.2009 privind anumite cheltuieli în domeniul veterinar; organismele dăunătoare la plante precum şi bolile plantelor care fac obiectul unor măsuri de combatere obligatorie sau care reprezintă un caracter anormal sau excepţional şi incidente de mediu. Fondul mutual se acreditează de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR). Pentru a fi acreditat, Fondul trebuie să dispună de: capacitate de expertiză tehnică; capacitate financiară suficientă; reprezentare a agricultorilor afiliaţi din toate domeniile activităţilor agricole; să dispună de o structură cu competenţă naţională, respectiv agricultorilor afiliaţi din toate judeţele, care să exploateze peste jumătate din suprafaţa arabilă a României, inclusiv echivalent al animalelor deţinute; un program de dezvoltare a activităţii pentru o perioadă de trei ani de la data depunerii cererii de aprobare. Pentru acreditarea fondului mutual, se va depune o cerere la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, însoţită de un dosar care să conţină prezentarea Fondului, dosarul tehnic şi dosarul financiar - contabil.  Conţinutul documentaţiei se stabileşte prin Ordin al Ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale. Dosarul tehnic indică în special modul de calcul al pierderilor economice care pot fi despăgubite de Fond. Dosarul financiar - contabil cuprinde o estimare a veniturilor şi cheltuielilor Fondului, incluzând cheltuielile de funcţionare, modul de gestiune contabilă şi prezentarea registrelor contabile ale Fondului. Statutul Fondului va prevede condiţii stabilite de către Consiliul de administraţie pentru programe de despăgubiri, care cuprind: a) descrierea bolilor animalelor, plantelor sau a incidentului de mediu la originea cererii de despăgubire o evaluare a numărului de agricultori interesaţi; b) lista pierderilor economice generate de evenimentul sanitar sau de incidentul de mediu respectiv; c) valoarea pierderilor economice şi modalităţile de intervenţie a Fondului. Sprijinul sub forma contribuţiilor financiare este cofinanţat din Fondul European de Garantare Agricolă, în proporţie de 75%, urmând ca pentru perioada 2014 - 2020 acesta să fie preluat în cadrul Fondului European Agricol de Dezvoltare Rurală. Odată cu trecerea pe finanţarea Fondului European Agricol de Dezvoltare. Agricultorii care nu aderă la fondul mutual până la data de 1 martie 2014 (cu excepţia afilierii noilor agricultori după acea dată), nu mai sunt eligibili pentru a primi finanţare în baza formelor de sprijin direct şi a schemelor de ajutor de stat finanţate de la bugetul naţional.