Începând cu 1 octombrie, contribuabilii care vor să obţină informaţii fiscale şi îndrumare în ceea ce priveşte taxele şi impozitele nu vor mai putea suna la numerele de telefon ale administraţiilor financiare de care aparţin, ci vor trebui să apeleze un număr unic la nivel naţional.

Astfel, pentru a primi informaţii despre taxe şi impozite, contribuabilii, indiferent de judeţul în care îşi au domiciliul fiscal, vor putea suna la numărul unic de telefon: 0314.039.160. Procedura privind îndrumarea şi asistenţa contribuabililor de către organele fiscale a fost aprobată prin Ordinul ANAF nr. 1338/2008. Actul normativ menţionat stabileşte că, prin cererile lor de asistenţă, contribuabilii pot solicita asistenţa autorităţilor fiscale în ceea ce priveşte impozitele, taxele, contribuţiile sociale şi alte venituri bugetare administrate de ANAF. Totuşi, potrivit prevederilor, există anumite informaţii pe care ANAF nu este obligată să le ofere, şi anume: informaţii solicitate în perioada în care contribuabilul este supus inspecţiei fiscale şi în legătură cu aceasta; informatii în legătură cu soluţionarea unor problematici care fac obiectul unor contestaţii formulate împotriva actelor administrative fiscale; informaţii prin care se sugerează sau se prezintă modalităţi de optimizare a sarcinii fiscale; informaţii care nu intră în sfera de competenţă a ANAF; informaţii care contravin principiului secretului fiscal; informaţii în legătură cu reclamaţiile privind încălcarea prevederilor codurilor de conduită de către personalul angajat în cadrul unităţilor fiscale; informaţiile de interes public solicitate în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare; alte informaţii a căror furnizare este interzisă, conform legislaţiei în vigoare. Reamintim că, din încă din 20 mai, ANAF oferă contribuabililor îndrumare şi asistenţă în domeniul fiscal inclusiv pe pagina de Facebook a instituţiei. Sesiunile de informare, în cadrul cărora contribuabilii pot adresa întrebări, se organizează în fiecare zi de miercuri, temele de discuţie fiind anunţate în prealabil. Telefonic, solicitările se pot face la Centrul de asistenţă a contribuabililor ANAF (031/4039160). În cazul cererilor scrise, acestea pot fi transmise prin poştă sau pot fi trimise pe e-mail. Este important de precizat că, indiferent de metoda de comunicare aleasă, cererile de informaţii ale contribuabililor trebuie să includă, în mod obligatoriu, următoarele date de identificare: numele şi prenumele (în cazul persoanelor fizice) sau denumirea societăţii, domiciliul fiscal; codul de identificare fiscal; semnătura contribuabilului, persoană fizica, sau a reprezentantului legal în cazul societăţilor comerciale. Ordinul ANAF nr. 1338/2008 mai precizează că, pentru a beneficia de asistenţă prin e-mail, contribuabilii trebuie să formuleze solicitarea clar şi concis şi, neapărat, trebuie să includă datele menţionate anterior. Potrivit Codului de procedură fiscală, cererile depuse de către contribuabil se soluţionează de către Fisc în termen de 45 de zile de la înregistrare. În situaţiile în care, pentru soluţionarea cererii, sunt necesare informaţii suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data solicitării şi data primirii informaţiilor solicitate.