Ministerul Agriculturii a publicat pe propriul site un proiect de lege privind modificarea Anexei la Ordinul MADR nr. 1.272/26.503/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor titlului XI “Renta viagera agricolă” din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente.

Carnetele de rentier agricol preluate de catre Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură de la Oficiul Naţional de Renta Viageră Agricolă cuprind următoarele elemente: dimensiune: 13 x 10 cm; coperte tari de culoare portocalie pe care este inscripţionată cu negru menţiunea «Carnet de rentier agricol»; coperta interioară va conţine: antet – Oficiul Naţional de Rentă Viageră Agricolă; stema ţării, plasată central; prima pagină va conţine: numele şi prenumele rentierului, cu datele de identificare ale acestuia; suprafaţa înstrăinată sau arendată. Carnetul de rentier agricol conţine elemente de securizare şi are în interior 6 pagini cu un număr de 36 de rubrici, fiecare rubrică reprezentând spaţiul în care se completează valoarea rentei viagere agricole în euro şi valoarea rentei viagere agricole în lei de către Centrele Judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură. Carnetele de rentier agricol emise, precum şi cele tipărite de către Oficiul Naţional de Rentă Viageră Agricolă rămân valabile conform prevederilor legale. Anual, carnetele de rentier agricol se vizează în perioada 1 martie - 31 august de catre Centrele Judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti. Pentru rentierii prevăzuti la art. 4 alin. (5) din lege, se vizează carnetele de rentier agricol eliberate şi deţinute până la data retragerii calităţii de rentier agricol. În cazul în care rentierii agricoli nu mai deţin carnetele de rentier agricol, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, pe baza unei cereri, eliberează un duplicat.

Reamintim că renta viageră agricolă este personală şi netransmisibilă şi se poate încasa doar de titularul carnetului de rentier agricol, sau de mandatarul, sau cu procură specială autentificată, ori de către moştenitorul rentierului - în cazul decesului acestuia. După decesul rentierului, moştenitorii vor încasa renta datorată până la data de 30 noiembrie a anului următor celui pentru care aceasta se datorează, pe baza actelor doveditoare privind calitatea de moştenitor, a certificatului de deces în original, precum şi a carnetului de rentier agricol al defunctului, depuse până la data de 15 octombrie a anului următor celui pentru care aceasta se datorează. În cazul în care există mai mulţi moştenitori, persoana care se prezintă cu documentele la CJAPIA trebuie să prezinte o împuternicire notarială din care să reiasă acordul celorlalţi moştenitori privind solicitarea şi încasarea rentei viagere agricole datorată rentierului. Documentele care atestă moştenirea depuse după data de 15 octombrie a anului următor celui pentru care aceasta se datorează, nu se mai iau în considerare. Pentru persoanele pentru care s-a efectuat plata până la data de 30 noiembrie, însă acestea nu au intrat în posesia rentei, procedura de plată se poate relua şi după acest termen până la 3 ani de la data limita anuală de plată, inclusiv în caz de deces, către moştenitorii acestora cu respectarea art. 10 din Ordinul precizat. Dreptul de plată înregistrat şi neplătit existent în evidenţele contabile ale APIA se supune termenului de prescripţie conform prevederilor legale în vigoare.