Certificatele de aprobare emise şi/sau avizate organismelor de inspecţie şi certificare îşi menţin valabilitatea până la data de 1 iunie 2015.

Înregistrarea activităţii

Potrivit noilor prevederi, pe piaţă vor exista Entităţile Mandatate (EM) care se vor ocupa de inspecţii la operatorii din agricultura ecologică. Cei din urmă vor avea obligaţii dacă vor vrea să obţină certificarea. Cele mai importante obligaţii sunt: să respecte toate normele de producţie ecologică, prevăzute de Regulamentul (CE) 834/2007 şi Regulamentul (CE) 889/2008; să-şi înregistreze, în fiecare an, activitatea în sectorul de agricultură ecologică la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale; să-şi supună exploataţia sistemului de control; operatorii care sunt furnizori de seminţe şi/sau cartofi de sămânţă obţinute prin metoda de producţie ecologică au obligaţia să-şi înregistreze activitatea; operatorilor care sunt înregistraţi în sistemul de agricultură ecologică cu fişă de producător/producţie vegetală, le este interzisă, pentru culturile anuale, cultivarea în paralel a aceleiaşi specii, în sistemul convenţional şi în sistemul ecologic. De asemenea, operatorii înscrişi în sistemul de agricultură ecologică care desfăşoară activitate de comercializare sunt obligaţi să accepte prelevarea de probe în vederea efectuării de analize pentru toate loturile de produse ecologice pentru care se eliberează certificate de tranzacţie; operatorul are obligaţia de a informa EM cu privire la data încheierii recoltării pentru fiecare specie în parte, în vederea prelevării de probe pentru efectuare de analize, de către inspectorul EM. Prelevarea de probe va avea loc în prezenţa consilierului cu atribuţii de inspecţii tehnice din cadrul DAJ.

Centralizator de tranzacţii

Totodată, începând cu data retragerii/suspendării din sistemul de agricultură ecologică, operatorii nu mai pot utiliza documentele justificative emise de EM, respectiv certificat de conformitate/master certificat/certificat de confirmare a conversiei, precum şi alte documente justificative care însoţesc orice tranzacţie comercială, acestea fiind nule. O altă obligaţie a operatorilor în agricultura ecologică constă în aceea de a notifica noul organism de inspecţie şi certificare în legătură cu existenţa şi valabilitatea documentului justificativ emis de vechiul organism de inspecţie şi certificare, în situaţia în care acestuia din urmă i-a fost retrasă aprobarea. La data emiterii documentului justificativ de către noul organism de inspecţie şi cetificare, cel emis de către vechiul organism de inspecţie şi certificare devine nul. Operatorii care comercializează cantităţi mai mici de 500 kg/produs  vor fi obligaţi ca, până la data de 5 ale fiecărei luni, să transmită EM centralizatorul tranzacţiilor efectuate în luna anterioară. Menţionăm că pentru anul 2014, certificatele de aprobare emise şi/sau avizate organismelor de inspecţie şi certificare aprobate în temeiul prevederilor în vigoare la data respectivă îşi menţin valabilitatea până la data de 1 iunie 2015. Ordinul va intra în vigoare la data publicării, cu derogare pentru sucursalele, filialele, care se transformă în societăţi de profil sau persoane juridice române, până la data de 1 iunie 2015.