Certificatul de atestare fiscală emis de autorităţile fiscale reprezintă documentul care reflectă modul de îndeplinire a obligaţiilor de plată a impozitelor, taxelor şi a altor venituri datorate bugetului local.

Potrivit noilor reglementări, s-a modificat perioada de valabilitate a certificatului de atestare fiscală emis de autorităţile fiscale, astfel încât, începând cu 19 iulie, documentul poate fi utilizat de contribuabili doar în perioada lunii în care se emite. Până acum, regulile au permis ca documentul să fie utilizat de contribuabil pe toată perioada lunii următoare emiterii, în care certificatul era emis în intervalul cuprins între data de 25 a lunii şi finele lunii. De asemenea, Legea nr. 126/2012 permite şi altor categorii de persoane să ceară elibererarea certificatului de atestare fiscală de la autorităţile locale, în condiţiile în care până acum documentul putea fi eliberat doar la solicitarea contribuabilului (art. 113 din Codul de procedura fiscală). Astfel, art. 113 stipulează că certificatul de atestare fiscală se emite de autoritatea locală la solicitarea contribuabilului sau a notarului, respectiv împuternicitul acestuia, conform delegarii date de catre contribuabil. Atenţie! Conform CPF, certificatul de atestare fiscală se eliberează de autorităţile locale pe baza datelor cuprinse în evidenţa pe plătitor a unităţii fiscale competente şi cuprinde creanţele fiscale exigibile, existente în sold în prima zi a lunii următoare depunerii cererii. Reamintim că pentru înstrăinarea dreptului de proprietate asupra clădirilor, terenurilor şi a mijloacelor de transport, contribuabilii trebuie să prezinte certificate de atestare fiscală prin care să se ateste achitarea tuturor obligaţiilor fiscale de plată datorate Administraţiei publice locale în a cărei rază se află înregistrat fiscal bunul ce se înstrăinează, inclusiv sumele reprezentând amenzi existente în evidenţa Fiscului.