Lucrările de restaurare și conservare la Muzeul Francmasoneriei au fost finalizate, imobilul fiind pregătit acum pentru amenajarea ca muzeu în vederea introducerii în circuitul turistic.

 

Situată pe str. Calea Armatei Romane nr. 14, clădirea de patrimoniu care va adăposti Muzeul Francmasoneriei este unul dintre cele mai frumoase exemple de arhitectură din Oradea. A fost construită în anii 1901-1902, constituind o creație reprezentativă a arhitecţilor Bálint Zoltán şi Jámbor Lajos (membri ai Lojei masonice de la Budapesta) și „o capodoperă a orașului prin modernitatea ei excepțională, cu o arhitectură eclectică și secession” se arată într-un comunicat al municipalităţii.

„Valorificarea clădirilor de patrimoniu reprezintă de mai mulți ani unul dintre obiectivele importante ale Primăriei Oradea, lucrările de restaurare și conservare ale acestora având ca rezultat atragerea unui număr mare de turiști, care vin în Oradea tocmai pentru a se bucura de frumusețea, istoria și arhitectura locală pusă în valoare prin astfel de lucrări. (...) Clădirea a adăpostit, aproape o jumătate de secol, Loja Masonică Sfântul Ladislau, fiind unică prin faptul că este singura clădire din oraș construită după stilul tipic strict masonic”, a precizat primarul Florin Birta.

Astfel, fațadei îi lipsesc cu desăvârșire ferestrele, având doar un portic bine marcat, mărginit de doi pilaștri laterali. Spre centru, clădirea are două colonete terminate în  capiteluri dorice sobre, în spiritul templelor antice grecești. Partea superioară a porticului cuprinde elemente neoclasice, ce se îmbină cu ornamentațiile specifice masoneriei. Caracterul misterios al clădirii este susținut și de prezența celor opt sfincși, pe acoperiș, cu rolul de a proteja membrii societății de spiritele malefice.

Deschiderea Muzeului Francmasoneriei va avea loc cel mai probabil în luna iulie a acestui an.

Partenerii Muzeului Orașului Oradea – Complex Cultural în amenajarea Muzeului Francmasoneriei sunt: Marea Lojă Națională din România, Arhivele Naţionale din România, Muzeul Național Brukenthal.

Organizarea muzeului va respecta structura lojii masonice inițiale.

Astfel, la intrarea în muzeu se va amenaja o zonă de recepție, în dreapta va fi „Sala Templului” – o sală de expoziție care va fi amenajată ca un templu masonic, cu sprijinul Marii Loji Naționale din România, cea care va ajuta la amenajarea muzeală prin donația unor exponate masonice, iar în stânga va fi „Sala pașilor pierduți” amenajată ca un hol de trecere spre Templu. Separat se va putea vizita „Cabinetul de reflexie”, lângă care va fi amenajat „Biroul Maestrului Lojii”, cele două săli fiind situate la mijlocul clădirii muzeului.

Planul de amenajare a expoziției permanente aferente sălilor din spațiul numit Muzeul Francmasoneriei cuprinde atât punerea în valoare a încăperilor conform denumirii acestora și a activităților ce se desfășurau aici, inclusiv prezentarea obiectelor și mobilierului specific, cât și prezentarea unui concept expozițional într-o manieră inedită, prin amplasarea și dotarea cu echipamente IT.

În amenajarea spațiilor muzeale ale clădirii monument istoric se are în vedere ca expoziția să prezinte în cel mai mic detaliu funcțiunea încăperilor conform denumirii specifice francmasoneriei și, în egală măsură, să fie adaptată exigenţelor tuturor categoriilor de vizitatori.

 

Lucrări de restaurare, din fonduri europene

 

Lucrările de execuție la obiectivul „Restaurarea, conservarea și integrarea în circuitul cultural a obiectivului Muzeul Francmasoneriei din Oradea din str. Calea Armatei Romane nr. 14” au început în aprilie 2018 și fost finalizate și recepționate la sfârşitul anului trecut. Valoarea lucrărilor a fost de 5.948.978,73 lei (+TVA), acestea fiind executate de  Euras SRL.

Investiția a constat în refacerea completă a faţadei, înlocuirea tâmplăriei existente cu tâmplării noi din lemn, desfacere/refacere a șarpantei în zona cu regim de înălţime P, refacerea învelitorilor cu tablă plană faltuită, compartimentarea încăperilor, restaurarea picturilor, restaurarea lambriurilor, refacerea în totalitate a sistemului de conducere a apelor pluviale (jgheaburi, burlane) și racordarea direct în canalizare, dar și intervenţii la sistemele de ventilare, climatizare şi modernizarea sistemelor sanitare şi electrice.

Mobilierul și vitrinele aferente spațiului expozițional, urmează să fie livrate în primăvara acestui an, fiind achiziționate în cadrul proiectului pe fonduri europene. Momentan se lucrează la execuția acestora, conform contractului de furnizare mobilier. Totodată, după furnizarea mobilierului, se vor presta serviciile de digitizare ale imobilului.