Peste 700 de elevi din clasele IX  –XII din opt licee bihorene au participat la proiectul „Corupţia văzută prin ochii unui adolescent”, organizat de Uniunea Femeilor Bihor şi finanţat de Consiliul Judeţean Bihor prin  Direcţia de Dezvoltare şi Implementare Proiecte.

Proiectul s-a desfăşurat în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor şi Direcţia Judeţeană pentru Cultură Bihor, în perioada septembrie-noiembrie 2019 şi a cuprins două etape. Prima, etapa pe şcoală, a presupus realizarea unor creaţii literare pe tema corupţiei. La finele primei etape, au fost selectate trei eseuri pe fiecare şcoală. Cea de a doua etapă s-a desfăşurat marţi, 12 noiembrie, la Sala Florica Ungur şi a cuprins premierea eseurilor câştigătoare şi un concurs cu jocuri de rol pe tema corupţiei.

Liceele care au participat în proiect sunt:  Liceul Teoretic Onisifor Ghibu, Liceul Teoretic Lucian Blaga, Liceul Teoretic Aurel Lazăr, Colegiul Economic Partenie Cosma, Liceul Don Orione, Liceul German Fr. Schiller, Colegiul Tehnologic Traian Viua, Colegiul Naţional Mihai Eminescu.

Juriul concursului de creaţie literară a fost format din profesoarele de limba română: Simona Urs, Manuela Climpe şi Elena Roşca. Concursul a fost câştigat de Liceul Teoretic Lucian Blaga (locul I); Colegiul Economic Partenie Cosma (locul II), şi Liceul Teoretic Onisifor Ghibu (locul III), în timp ce Liceul Don Orione a primit menţiune.

În ceea ce priveşte concursul de joc de rol, pe primul loc s-au clasat elevii Colegiului Economic Partenie Cosma, urmaţi de elevii Liceul Teoretic Onisifor Ghibu (locul II) şi elevii Liceului Teoretic Lucian Blaga (locul III). Juriul acestei secţiuni a fost compus din: Zentania Lupşe, actor, managerul CJCPCT Bihor, Mircea Jacan şi Deme Csaba Csilla, secretarul general al Uniunii Femeilor Bihor.

„Scopul proiectului a fost acela de a stimula viitorii adulţi şi cetăţeni ai României să găsească soluţii de prevenire şi combatere a corupţiei”, a spus Ana Angela Pop, preşedinta UFB şi coordonator al proiectului. Printre soluţiile indicate de adolescenţi au fost: educaţia, transparenţa organizării şi funcţionării instituţiilor şi autorităţilor publice, simplificarea procedurilor, eliminarea birocraţiei, eliminarea posibilităţii de subiectivism sau arbitrarului din instituţiile publice.

O contribuţie emoţionantă în acest proiect a avut şi voluntara UFB, Denisa Oşan, elevă a Liceului Ortodox Roman Ciorogariu, care a scris o poezie intitulată Corupţie, având ca temă cazul de la Caracal.

Toţi elevii înscrişi în proiect au primit diplome de participare, iar câştigătorii au primit premii în bani.