Vreme de patru luni, știința a căpătat o importanță aparte datorită activităților implementate prin proiectul CromoDon. Elevi și profesori, deopotrivă, s-au străduit să demonstreze că natura le este bun prieten, iar știința poate deveni interesantă dacă cercetarea este bine făcută, iar, mai apoi, aplicată cu răbdare…

Scopul proiectului, finanțat prin programul Fondul Științescu Oradea, ediția 6.0, a fost acela de a genera conștientizare atât în rândul elevilor, cât și al comunității cu privire la impactul major avut de disciplinele Biologie și Chimie în viețile tuturor.

Într-un moment de apogeu al tehnologiei, când elevilor le este atât de ușor să folosească mijloacele digitale de învățare, protagoniștii proiectului CromoDon – 2024 (profesori și elevi ai Liceului „Don Orione” din Oradea) cred cu tărie că se poate învăța și altfel, prin ateliere practice de tipul „learning by doing”.

Tinerilor de azi le este necunoscut faptul că natura poate fi o alternativă sănătoasă în a ne „colora” viața. Numeroase plante (atât spontane, cât și cultivate) pot avea și alte utilizări, nu doar medicinale, ci și tinctoriale, fiind utilizate în vopsitul fibrelor textile, în colorarea alimentelor sau a băuturilor.

Nevoia de a reintroduce în atenția consumatorului (indiferent de vârstă, sex, locație, educație sau venituri) a eficienței utilizării pigmenților vegetali reflectă pe de-a-ntregul misiunea acestui proiect: „Extragerea pigmenților din materiale vegetale ca alternativă sănătoasă la produșii de sinteză”.

Prima parte a proiectului a avut drept obiectiv organizarea de ateliere (sub formă de activități extrașcolare pentru elevii beneficiari), unde s-au realizat secțiuni prin materiale vegetale pentru a observa la microscop cromoplastele din celulele vegetale. În următoarea etapă, utilizând aparatura necesară și diverse metode chimice, elevii au extras din plante pigmenți cu ajutorul cărora au realizat creații artistice, au colorat alimente și băuturi, iar produsele rezultate au fost expuse în cadrul activității finale.

În cadrul activității de închidere a proiectului, care a avut loc la Liceul „Don Orione” – Oradea, s-a urmărit diseminarea rezultatelor obținute. Prof. Lavinia Halasz, în calitate de coordonator de proiect, a prezentat scopul proiectului și activitățile derulate, iar prof. Alina Groze a dezvoltat importanța științei pentru omenire, reliefând efortul necesar pentru a transforma un proiect de cercetare într-o activitate de producție la scară largă.

Prin proiectul CromoDon s-a atras o finanțare de 15.590 lei, sumă ce a fost utilizată pentru derularea activităților din proiect, în perioada martie-iunie 2024.  Acesta este un program prin care Fundația Comunitară Oradea face știința mai atractivă pentru copiii și tinerii din Bihor, oferind finanțări și mentorare unor proiecte educaționale din domeniul #STEAM (știinte, tehnologie, inginerie, artă și matematică).