Cea de-a doua probă şi ultima de la Evaluarea Naţională, proba la matematică, a avut loc ieri în toate şcolile din ţară. În judeţul Bihor au intrat în focul examenului aproximativ 5.400 de elevi. Printre şcolile de la care se aşteaptă rezultate foarte bune se numără şi Colegiul Naţional "Еmanuil Gojdu", acolo unde au dat examen 64 de copii, cu o prezenţă de sută la sută.

Proba scrisă la matematică de la Evaluarea Naţională a început ieri, la ora 9.00. Emoţiile fireşti în astfel de situaţii au mai trecut în momentul în care elevii au aflat subiectele, destul de accesibile, cel puţin primele două. Printre altele, copiii au avut de făcut medii aritmetice, au avut de calculat perimetrul unui romb, de rezolvat fracţii şi ecuaţii, de calculat volumul unei prisme. Subiectul al treilea, considerat cel mai dificil, a constat în două probleme, una de geometrie în spaţiu şi una de geometrie plană. "La noi susţin evaluarea 64 de copii. Ca şi la primul examen, avem o prezenţă de sută la sută şi cred că şi rezultatele vor fi foarte bune. Asta pentru că elevii au fost sârguincioşi, iar profesorii i-au pregătit bine", a spus, pentru Crişana, Viorel Mititean, directorul Colegiului Naţional Еmanuil Gojdu.

Au dat-o în bară cu "infuzia de contemporaneitate"

Examenul de Evaluare Naţională nu a fost ferit de probleme, multe cadre didactice susţinând că infuzia de contemporaneitate de la prima probă, cea de limba şi literatura română, la care au recurs cei care au gândit subiectele, a fost un eşec de proporţii. Elevii au fost, în principal, nemulţumiţi de subiectul al doilea, având în vedere că punctul 3 al acestuia a fost interpretabil. Subiectul le cerea elevilor să precizeze dacă propoziţia subordonată din fraza "Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii" este atributivă, predicativă sau subiectivă. Potrivit baremului, răspunsul era subiectivă. Unele voci au spus, însă, că răspunsul ar fi putut fi şi predicativă, ambele variante fiind corecte. Mai mult, pentru că răspunsul era interpretabil, în prima fază, în unele judeţe au fost considerate ca bune ambele variante. Tot la subiectul doi a apărut şi cealaltă problemă. Textul din acest subiect era un articol al lui Ion Vianu, Кindle, publicat în revista Dilemateca. Vianu scria că şi-a făcut cadou un e-book (carte în format electronic), folosind termenul în mod greşit. De fapt, el îşi cumpărase un e-reader (dispozitivul cu care se pot citi aceste cărţi electronice), după cum reiese din descrierea obiectului. Elevilor li s-a cerut să precizeze numele autorului, un avantaj şi un dezavantaj al e-book-ului şi să scrie titlul articolului din care a fost extras fragmentul şi al publicaţiei în care a apărut. "Subiectele au fost surprinzătoare pentru că toată lumea se aştepta la varianta clasică. Cred că ar fi trebuit să se ţină mai mult cont de faptul că la examen au participat copii de categorii diferite, care nu aveau aceleaşi capacităţi, atunci când s-au conceput subiectele. La noi sunt convinsă că vor fi rezultate bune pentru că am pregătit aşa cum trebuie aceste examene", a spus, pentru Crişana, Nicoleta Chiş, profesoară de limba şi literatura română la "Gojdu".

După proba scrisă la matematică, primele rezultate se vor afişa pe 29 iunie, zi în care, între orele 14.00 şi 18.00, elevii nemulţumiţi vor putea să depună contestaţii. Rezolvarea acestora se va face pe 30 iunie şi 1 iulie, urmând ca, pe 2 iulie, să fie afişate rezultatele finale.