Colegiul Tehnic "Alexandru Roman" din Aleșd, județul Bihor, derulează, în perioada 1 septembrie 2014 - 31 august 2016, Proiectul "Life is a project, be an entrepreneur, make it successful". Domeniile vizate sunt: economic, turism și competențe TIC.

Parteneri implicați în proiect: Bulgaria (Sredno obshtoobrazovatelno uchilishte "Petko R Slaveykov"), Polonia (Zespol Szkol nr. 1), Ungaria (Szent Jozsef Katolikus Altalanos Iskola es Ovoda), Turcia (TASEV Telnik ve Endustri Meslek Lisesi), Norvegia (Fitjar vidaregaande skule), România (Colegiul Tehnic "Alexandru Roman" Aleșd), Estonia (Kardla Uhisgumnaasium). Scopul proiectului: crearea unei companii virtuale internaționale cu servicii de publicitate care va combina activitățile companiilor elevilor stabilite în fiecare școală.

Elevii vor dobândi cunoștințe de înființare, manageriere  și dezvoltarea unei mici întreprinderi/agenții de publicitate, precum și abilități de bază în afaceri. Pe parcursul derulării activității elevii vor dobândi experiență, se vor confrunta cu probleme de legislație și cu concurența. În timpul sesiunilor de instructaj, vor învăța despre dezvoltarea economică a fiecărei țări, își vor prezenta rezultatele muncii pe tema stabilită și vor întâlni reprezentanți ai mediului de afaceri locali. Își vor perfecționa competențele digitale și lingvistice. Activitățile proiectului vor genera: entuziasm și motivație, calități și abilități personale; va stimula creativitatea, inițiativa și inovația. Va stimula capacități antreprenoriale și abilități de afacere datorită învățării prin aplicație.   În perioada 9-13 martie 2015, a avut loc, în Norvegia, la Fitjar, a doua întâlnire transnațională.

La această întâlnire delegația Colegiului Tehnic "Alexandru Roman" din Aleșd a fost alcătuită din: prof. Luca Georgeta (coordonator proiect), prof. Hodișan Dragoș, prof. Bocșa Luminița, prof. Emilia Cătană și elevii Oana Schipala (XI D), Sergiu Olar (XI D), Arion Andrei (XII D), Balint Andrei (XII E) și Răzvan Ciorba ( XI D). Activitățile de lucru au cuprins modalități ale coordonatorilor asupra managementului de proiect, prezentări PowerPoint ale tuturor partenerilor în scopul cunoașterii situației economice a fiecărei țări și regiuni. S-a participat la un curs de informare referitor la tinerii antreprenori, susținut de profesorii școlii gazdă, ajutați de un reprezentant al Junior Achievement, și un seminar cu tema „"Cum să înființezi o agenție de publicitate".

Participanţii au vizitat un târg de produse ale tinerilor din regiune, în orașul Bergen, precum și compania locală de construcții navale Wartsila Ship Design. Li s-au prezentat idei de înființare a unei afaceri și modalități de funcționare. De asemenea, au vizitat o firmă de creștere a somonilor, în care proprietarul a prezentat modul cum și-a început afacerea. Elevii au participat la diferite ore de curs, la pregătirea pentru târgul tinerilor antreprenori, la diferite activități și ateliere de lucru, înlăturând barierele de limbă și cultură, punându-se bazele muncii în echipa viitoarei agenții internaționale de publicitate. S-a vizionat un film despre modul în care se poate reface o companie falimentară. A fost un schimb de experiență util, o întâlnire culturală și de cunoaștere reciprocă între profesori, elevi, părinți, reprezentanți ai autorităților locale. Șoala din Norvegia s-a dovedit o gazdă bună. În concluzie, această a doua mobilitate a făcut posibilă munca într-o echipă internațională, conectarea la valorile europene, în scopul perfecționării procesului didactic.

Prof. Georgeta LUCA

Nicu RĂCUCIU