Elevii şi profesorii de la Colegiul Tehnic "Andrei Şaguna" din Oradea s-au întors săptămâna trecută din prima mobilitate Comenius de la tropice unde au realizat un studiu comparativ cu privire la comportamentul nonverbal în iniţierea contactelor personale şi profesionale în culturile reprezentate de patru şcoli partenere.

La Réunion, teritoriul de peste mări al Franţei, un tărâm tropical paradisiac din inima Oceanului Indian, a fost gazdă pentru şaguniştii orădeni, precum şi pentru echipele bulgară şi croată ce au reprezentat liceele cu profil economic "Intelekt", din Pleven, şi „Ekonomska i trgovacka skola" din Cakovec. Cei doi elevi orădeni, Angela Flavia Birta, clasa a XI-a la design vestimentar, şi Sergiu Hadade, clasa a XII-a la profilul servicii-organizator banqueting, au fost însoţiţi de directorul şcolii, Răzvan Vonea, şi coordonatoarea proiectului, profesoara Anca Curpaş. Din 6 noiembrie, ziua plecării, şi până la întoarcerea din 14 noiembrie, membrii echipei au avut contextul ideal exersării competenţelor de comunicare în limba engleză şi franceză prin capitalele europene care le-au punctat zborul spre La Reunion. Obiectivul vizitei a fost acela de a realiza un studiu comparativ asupra comportamentului nonverbal în iniţierea contactelor personale şi profesionale în culturile reprezentate de cele patru şcoli partenere prezente la gazdele de la Lycée Général et Technique Antoine Roussin din Saint-Louis, o localitate situată în sud-vestul insulei. Ridicolul, comicul dinamic, workshopurile cu schiţe de teatru în limba engleză au fost instrumentele de lucru prin care românii, bulgarii, croaţii şi francezii au învăţat cum se comunică verbal şi nonverbal când întâlneşti pe cineva  pentru prima dată şi cum să nu te pierzi, chiar dacă acea persoană nu vorbeşte limba ta şi nici nu urmează îndeaproape regulile tale de socializare. Pe parcursul mobilităţii, elevii şi profesorii au vizitat cascada Bras-Rouge din staţiunea montană Cilaos şi craterul vulcanului Piton de la Fournaise. Colegiul Tehnic "Andrei Şaguna" desfăşoară proiectul şcolar multilateral Comenius Active Communication Training in Vocational Education, al treilea din seria de programe sectoriale Comenius câştigate de instituţia şcolară. Acesta se derulează între 2013 şi 2015 şi se realizează în parteneriat cu şapte instituţii şcolare din România, Bulgaria, Italia, Turcia, Croaţia, Polonia şi La Réunion şi urmăreşte să ofere elevilor o înţelegere şi întrebuinţare corectă a comportamentului de comunicare nonverbală.