Festivalul Internaţional de Teatru Oradea 2019 scoate la rampă spectacole inedite, din ţară şi de peste hotare, texte contemporane, autori clasici, subiecte controversate, de la prestigioase teatre, sau din partea unor trupe independente care şi-au confirmat valoarea.

Una dintre propunerile inedite ale festivalului, la care este interzis accesul tinerilor cu vârste sub 16 ani, este spectacolul Medea’s Boys. Propus de Teatrul Apolo111, din Bucureşti, spectacolul aduce în discuție, cu ironie şi umor,  vulnerabilitățile bărbaților, machismul, patriarhatul și misoginismul.

„Discriminarea de gen a dominat arta, cultura și viața ultimelor milenii, iar „Medea’s Boys”  ilustrează o „demontare” regizorală a legendei Argonauților și Lânii de Aur. Universul scenic (reprezentat de un bar cu tematică marină) este populat de o distribuție integral masculină. Aici, câțiva argonauți se întâlnesc pentru a celebra experiența majoră a vieții lor – călătoria mitologică pe nava Argo”, se arată în descrierea spectacolului.

„Apele acestor amintiri pline de curaj și inconștiență sunt tulburate de rememorarea Medeei, personaj imaginat de Euripide ca o apariție castratoare, o nomadă criminală și răzbunătoare. Ea se înfiripă mental în identitățile virusate, pline de fisuri, ale acestor șase non-eroi, martori apropiați ai unor evenimente majore, dar neatinși de faimă. Manifestându-și pornirile nu tocmai politically correct, totodată rememorând sacrificiile Medeei, dar și recenta sa crimă, protagoniștii ajung să-și schimbe gândirea retrogradă și, în consecință, discursul sexist. „Medea’s Boys” ne vorbește despre patologia iubirii, într-un spectacol erotically incorrect. În fond, e vorba despre niște bărbați care încearcă să înțeleagă”, se mai arată în descriere.

Spectacolul s-a bucurat de succes atât în rândul spectatorilor, cât şi în rândul criticilor de specialitate.

„O nouă generație în teatru – este concluzia care se impune cel mai limpede după „Medea’s Boys”, cu fragmente din Euripide și dramaturgie de Ionuț Sociu, în regia lui Andrei Măjeri, la Apollo 111. Ritm alert, acțiuni non-stop, accent pe spectaculosul corpurilor și pe capacitatea lor de a furniza sensuri și atitudini, eclectism asumat, plus dispariția genurilor tradiționale, într-o distribuție exclusiv masculină”, susţine criticul de teatru Cristina Rusiecki, în timp ce criticul Doina Papp notează: „La Teatrul Apollo 111 a apărut un spectacol provocator care nu doar că aruncă în dezbatere teme sensibile, grele, contemporane despre sexism, machism, misoginie sau patologia iubirii... dar ne fac totodată părtaşi la frământările unei generaţii de neînţeleşi, bâjbâind după idealuri şi modele, dacă mai are cineva nevoie de ele (…)Nu ştiu dacă e cazul unor observaţii critice la adresa acestui spectacol atât de tandru, plin de înţelepciune şi inedit, care produce o stare bună, reflexivă. Să nu-i strivim corola... chiar dacă uneori felul în care sunt făcute legăturile între textul lui Euripide şi revenirea la prezent suscită comentarii. Numai laude şi pentru interpreţi care, fiecare în felul său şi potrivit datelor personale de talent, contribuie la reuşita întregului”. De altfel, talentul interpreţilor a fost remarcat şi de juriul UNITER care l-a nominalizat pe Florin Aioanei, la categoria Debut, pentru rolul Euphemos din spectacolul Medea's Boys.

Din distribuţie fac parte şi Eduard Trifa, Alexandru Ion, Alex Mirea, Vlad Ionuț Popescu, Alex Chindriș. Regia poartă semnătura lui Andrei Măjeri, scenografia este semnată de Irina Chirilă, coregrafia de Attila Bordás, iar de sound design s-a ocupat Adrian Piciorea.

Orădenii pot viziona Medea’s Boys vineri, 7 iunie, de la ora 20.30, la Sala Mare a Teatrului Regina Maria.