Pentru prima dată de la înfiinţarea sa în 2001,  Asociaţia Clubul Feroviar "Crişana" a oferit orădenilor posibilitatea de a vizita o expoziţie de modelism feroviar care conţine reproduceri la scara 1:87 ale unor locomotive, vagoane, gări, construcţi feroviare şi peisaje toate integrate într-o dioramă modulară complet funcţională, în lungime de 70 de metri.

Timp de două zile, sala de sport a Colegiului Naţional „Iosif Vulcan" s-a umplut de zeci de curioşi interesaţi să vadă, poate unii pentru prima oară, cum arată o dioramă modulară în lungime de 70 de metri, care cuprinde reproduceri ale unor gări din România şi Ungaria, peisaje integrate, gări, poduri, viaducte, tunele, locovomtive, secvenţe de viaţă surprinse în drumul acestor trenuri. Expoziţia este prima de acest gen din Oradea, cu toate că Asociaţia Clubul Feroviar "Crişana" a luat fiinţă în urmă cu 13 ani. Evenimentul de la finele săptămânii trecute a fost organizat în parteneriat cu OTL şi Clubul de Modelism Feroviar "Baross Gabor" din Veszprem-Ungaria. Cele două cluburi, din Oradea şi Veszprem au reuşit să pun, de la cap la coadă, un traseu de 70 de metri, astfel orădenii au avut bucuria de a vedea pe căile ferate miniaturale reproduceri ale unor trenuri care circulă sau au circulat în realitate pe reţeaua feroviară din România şi nu numai. Au fost aduse zeci de garnituri de locomotive şi vagoane, iar vizitatorii au realizat ei înşişi călătorii prin România, oprind la Gara Holod, trecând peste viaductul Crasna, dar şi prin gara de la Hajmasker, de unde zeci de tancuri au fost îmbarcate în anii 80, odată cu retragerea trupelor sovietice. Diorama a fost îmbogăţită cu o serie de secvenţe din viaţa zilnică, vizitatorii fiind introduşi în atmosfera anilor ‘50, cu modelele de maşini de lapte, pâine sau tramvaie din aceea perioadă. Din zilele noastre vizitatorii au admirat cele mai moderne locomotive şi garnituri de tren.

„Toate aceste obiecte sunt confecţionate la standarde internaţionale, astfel ne putem conecta între noi. Se urmăreşte reproducerea în cel mai mic detaliu a tuturor elementelor de viaţă. Ce facem în miniatură, trebuie să fie şi în realitate. Inclusiv procesul de îmbătrânire a unei uşi de vagon trebuie reprodus comform realităţii", a explicat Vasile Coste, preşedintele Clubului Feroviar „Crişana".