Piaţa Unirii, Complexul Nymphaea şi pasajele rutiere - luate în vizor - Riscuri pentru Oradea
Perioada de finanţare 2017-2013 a însemnat pentru Oradea 26 de proiecte contractate pe Programul Operaţional Regional, în valoare de 66 milioane euro, însă gradul de absorbţie este de doar 30%, în timp ce rata pe Regiunea Nord-Vest este de 53,4%. Riscurile pentru municipalitate sunt mari, mai ales dacă până pe 31 decembrie nu finalizează toate aceste lucrări cu finanţare nerambursabilă.
În prezenţa directorului general al Agenţiei de Dezvoltare Nord-Vest, Marcel Boloş, ieri, Direcţia Management Proiecte cu Finanţare Internaţională (DMPFI) şi-a prezentat raportul de activitate pe anul care s-a încheiat, dar şi proiectele viitoare. Prezent la conferinţa de presă, viceprimarul Mircea Mălan a amintit că anul trecut s-au încheiat cinci proiecte, anul 2015 fiind unul foarte greu, trebuind finalizate alte 24, doar pe această linie de finanţare. Marius Moş, directorul DMPFI, a amintit că cei 15 angajaţi au efectuat anul trecut 80% dintre plăţile de pe investiţii la nivelul Primăriei Oradea. Cu toate acestea, este conştient că greul de acum începe, cu 16 proiecte care efectiv trebuie finalizate până în decembrie a.c. "Prelungirea unora dintre proiecte nu a fost o decizie rea. Din economiile realizate am realizat investiţii suplimentare, cum este prelungirea pistei de biciclete, respectiv picturile interioare de la Sinagoga Zion. Astfel, unele proiecte au suferit întârzieri din nevoia de optimizare", a explicat Marius Moş. Acesta a amintit că anul trecut au mai fost depuse spre finanţare 15 proiecte pentru reabilitarea termică a unor blocuri, respectiv un proiect de valorificare a apei geotermale prin construcţia unui puţ de reinjecţie la punctul termic de la Universitate. Pregătite pentru a fi depuse sunt şi documentaţiile de la Podul Ferdinand, pietonală pe Vasile Alecsandri, refacere Piaţa Ferdinand. Marcel Boloş, fostul coordonator al DMPFI, actualmente directorul ADR NV, a amintit că, la nivelul regiunii, Bihorul a depus 126 de proiecte, din care 58, adică 45%, au fost ale Primăriei Oradea. "Au fost contractate 26 de proiecte, în valoare de 66 de milioane de euro, cu o rată de absorbţie de 30%. Ne aflăm într-o situaţie de risc, cu trei proiecte Complexul Nymphaea, Piaţa Unirii şi Pasajele de pe DN 76 şi Dn 79", a explicat Marcel Boloş. La nivelul Regiunii, gradul de absorbţie este de 53,4%.
Oradea să fie pregătită
Pentru următoarea perioadă de finanţare, 2014-2020, Marcel Boloş a explicat că, în câteva luni, vor fi gata şi ghidurile de finanţare, iar Oradea trebuie să fie pregătită pentru noua provocare. Acesta a amintit că alocările pe regiune vor fi mai mari cu 26%, adică va exista un disponibil de 661 milioane euro. Alături de autorităţile locale, beneficiarii prioritari ai acestor fonduri vor fi şi IMM-urile. "Noutatea pentru această perioadă este că vor fi alocaţi mai mulţi bani pentru eficienţa energetică, mult mai mulţi decât pentru infrastructura rutieră. Să fim deja pregătiţi cu studiile de fezabilitate pentru blocuri şi instituţiile publice. Suma alocată va fi de 117 milioane euro pe eficienţă energetică", a precizat Marcel Boloş. În ce priveşte infrastructura rutieră, vestea proastă este că, pe lângă un buget mai mic, aceste proiecte vor fi condiţionate şi de orientarea lor spre conectivitatea cu Autostrada. Un alt domeniu prioritar va fi patrimoniul, astfel că directorul ADR NV recomandă finalizarea lucrărilor la pereţii exterior ai Cetăţii Oradea. De asemenea, pentru infrastructura educaţională şi socială, pe Regiune se vor aloca 54 milioane de lei, ceva mai mult decât în perioada precedentă. O axă distinsă va fi Dezvoltarea Urbană. În acest sens, recomandă "întocmirea din timp" de către municipiul Oradea a unui Plan Integrat de Dezvoltare Urbană, respectiv a unui Plan de Mobilitate. Pentru axa de Revitalizare Urbană, Marcel Boloş sugerează că, pe lângă crearea de spaţii verzi în zonele abandonate, se pot depune proiecte pentru "modernizarea drumurilor pământenite". Un alt sfat al directorului ADR NV vizează suplimentarea numărului de persoanl al DMPFI, care este, în opinia sa, "locomotiva de dezvoltare a fiecărui oraş". Mai tranşantă s-a dovedit a fi Sanda Cătană, directorul executiv al Direcţiei de Implementare a ADR NV. Aceasta a apreciat faptul că DMPFI a avut o viziune integrată, depunând proiecte în toate domeniile, însă se constată o capacitate redusă în implementarea lor. "Direcţia are capacitate de a pregăti proiecte, o dovedesc cele 58 de proiecte depuse, din care 26 contractate. Problema este că nu are suficiente resurse pentru activitatea de implementare a lor", a declarat Sanda Cătană. Aceasta a adăugat că proiectele cu risc vor fi luate în vizor de Ministerul Dezvoltării Regionale, iar în cel mai rău caz se poate ajunge chiar și la rezilierea contractelor.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.