Municipalitatea gândește îmbunătățirea transportului public în pași mărunți. Dacă recondiționarea la Arad a tramvaielor vechi i-ar fi costat o jumătate de milion de euro, achiziționarea unora vechi modernizate costă în jur de 35.000 de euro bucata, cu tot cu transport. Primele zece vor ajunge în Oradea până la sfârșitul anului, urmând ca, din ianuarie 2018, să le vedem prin oraș.   

Pentru a convinge orădenii că OTL nu dă banii pe niște gioarse, conducerea instituției a organizat, la sfârșitul săptămânii, o conferință de presă în care a prezentat noile achiziții, tramvaiele Tatra KT4D modernizate.

„Din ianuarie vom pune în circulație noile tramvaie achiziționate din Berlin. În prezent, OTL are 45 de tramvaie zilnic în funcțiune și 5 în rezervă. Avem 10 tramvaie Siemens noi și mai multe vechi. Pe lângă cele 10 achiziționate, vrem să mai cumpărăm încă 20 din Berlin și 10 noi, pe proiecte europene. Modernizarea va fi un drum lung pe care va trebui să mergem pas cu pas, dar constant. Aceste tramvaie costă 25.000 de euro plus 10.000 de euro transportul de la Berlin până la Oradea. Am vrut să le modernizăm pe ale noastre la Arad, dar cei de acolo ne-au spus că sub o jumătate de milion de euro nu ni le pot recondiționa pentru că sunt prea uzate”, a declarat viceprimarul Mircea Mălan, completat de directorul OTL, care a menţionat că a modernizat la Arad doar partea electrică a unui tramvai și a costat 50.000 de euro.

„Tocmai de aceea am fost bucuroși că am găsit această ofertă. Tramvaiele sunt Tatra KT4D, fabricate în 1988-1990 și modernizate în 1996-1998 prin programul german de recondiționare. Tramvaiele au 33 de locuri pe scaune și 66 în picioare, ating o viteză maximă de 60 km/h, au sisteme de tracțiune și comandă modernizate la fel ca și interiorul, exteriorul și cabina vatmanului. Dispun de încălzire prin convecție, aeroterme, izolație termică și fonică, amortizare șocuri și vibrații, loc special pentru cărucioare de copii și biciclete și instalație audio de comunicare de la vatman. În următoarea perioadă vom monta sistemele electronice de taxare și în ianuarie le vom introduce pe trasee”, a spus directorul Viorel Mircea Pop.

Scaunele sunt comode, deși au o tapițerie cu burete subțire, iar distanța între ele este potrivită, astfel încât călătorii să nu stea cu genunchii la gură. Totuși, dispunerea scaunelor față de geam în partea din față, spre cabina vatmanului, lasă de dorit. „Tramvaiele sunt pentru călătorit” a răspuns directorul OTL observațiilor reporterului Crișanei, deși o bună parte din prezentare s-a axat tocmai pe diferența de confort dintre tramvaiele existente și cele aduse din Berlin.

Soft „anti... îngheț”

Pentru a crește salariile vatmanilor, după greva declanșată în toamnă, municipalitatea, împreună cu conducerea OTL, a luat câteva decizii cu impact direct asupra pielii orădenilor. Timpii de așteptare pentru tramvaie au fost crescuți de la 6 la 8 minute în timpul săptămânii și de la 7 la 15 minute în zilele nelucrătoare. Pentru că mulți orădeni se plâng că îngheață prin stații până vine un tramvai și pentru că nu ar vrea să-și piardă din clienți, OTL spune că va introduce un soft care să le arate posesorilor de mobil, exact unde se află tramvaiul pe traseu. „Noi putem face ca tramvaiul să circule cu câte 10 oameni din 3 în 3 minute, dar costurile le va plăti tot orădeanul. Una dintre soluții ar fi achiziționarea acestui soft”, a spus viceprimarul Mircea Mălan.