Un orădean şi mai mulți turişti străini, sinistrați în tren - Locomotivă în flăcări pe ruta Cluj-Oradea
Scenă desprinsă parcă din filme în apropierea localităţii Stana, aflată la limita dintre județele Sălaj şi Cluj, în cursul zilei de sâmbătă, 12 august. Locomotiva trenului internațional Braşov-Budapesta, care urma să ajungă la Oradea în jurul orei 17.30, a fost cuprinsă de flăcări.
Din fericire nimeni nu fost rănit. Cei care au stins flăcările au fost câțiva localnici, alertați de mecanicul trenului. În momentul în care a văzut focul, acesta a oprit trenul şi a fugit să ceară ajutor, zona în care s-a petrecut incidentul fiind una în care semnalul la telefon este foarte slab. Potrivit unui martor, care se deplasa cu trenul la Oradea, în timpul „operațiunilor” de stingere a incendiului, circulatia feroviară în zonă a fost întreruptă preț de câteva ore. Călătorii, majoritatea turişti - unguri, cehi şi polonezi - au fost nevoiți să stea mai bine de patru ore fără apă, mâncare şi climatizare, în condiții minime de igienă, nefiind funcțional nici un grup sanitar, pe tot parcursul traseului.
„La Cluj, unde am urcat eu, vagoanele au fost ataşate unei locomotive vechi, din alt secol, lucru care ne-a surprins pe toți, în special pe turiştii străini. Având în vedere că vorbim de un tren internațional, condițiile în vagoane erau mai mult decât precare, fără climatizare sau grup sanitar funcțional, inclusiv la clasa I. Eu călătoresc foarte des cu trenul în țară, iar condițiile mai sus menționate nu reprezintă, din păcate, un caz izolat. În plus, distanța dintre capitala țării şi Oradea este parcursă pe timp de vară în peste 15 ore, viteza medie de croazieră nedepăşind 40 km/h, iar pe timp de iarnă, nedeterminat...
În ce priveşte situația din trenul internațional Braşov-Budapesta, țin să precizez că oamenii, printre care se aflau şi mulți copii, erau pur şi simplu disperați, iar tot al doilea cuvânt pe care îl auzeam în tren era «catastrofa!» Majoritatea erau turişti străini, care circulau pentru prima oară cu acest tren, şi care trebuia să ajungă la Budapesta. Mulți erau însoțiți de copii. Nu le venea să creadă că acest lucru se poate întâmpla într-o țară aşa-zis europeană", ne-a declarat orădeanul G.I., unul dintre călătorii aflați în tren. El a menționat că dacă acest incident s-ar fi întâmplat la câțiva kilometri depărtare, în tunelul de la Şuncuiuş, evenimentul se putea încheia tragic pentru toți călătorii.
După ce focul a fost stins, locomotiva a fost îndepărtată de pe șine, fiind înlocuită cu o alta, adusă special de la Oradea. La câteva ore după acest incident, circulația feroviară pe ruta Brașov-Oradea-Budapesta a reintrat în normal. La Oradea, trenul a ajuns după ora 22.00, cu cinci ore întârziere.
Până la această oră, reprezentanții CFR Călători nu au putut fi contactați telefonic, pentru a ne furniza informațiile necesare cu privire la cauzele care au dus la producerea acestui incident.
Stana este un sat situat la granița Sălajului cu județul Cluj, unde trăiesc în jur de 200 de suflete. Aflată la o aruncătură de băț de Ciucea lui Octavian Goga, Stana este mai degrabă accesibilă venind cu trenul pe ruta Cluj-Napoca -Oradea, sau pe şosea, dinspre Huedin.
Puțini sunt turiştii ce se mai aventurează prin aceste locuri care l-au fermecat atât de mult pe Onisifor Ghibu în perioada interbelică şi l-au determinat pe arhitectul Kos Karoly să renunțe la un post la Universitatea de Arte şi Design din Budapesta pentru a se stabili aici...
(fotografiile sunt cu titlu explicativ, nu de la fața locului)
Doresc sa multumesc CFR Calatori, in numele tuturor calatorilor din trenul international Brasov-Budapesta, pentru conditiile "excelente" de care am avut parte sambata, 12 august. In acelasi timp, ma simt dator sa va multumesc, in numele femeilor si copiilor din tren, pentru conditiile "ireprosabile" din grupurile sanitare, dar si pentru ajutorul oferit (apa, mancare, clima), in "minivacanta" pe care am petrecut-o sambata, la Stana. Asadar: -locomotiva a luat foc (am vazut cu ochii mei flacarile, si cum mecanicul trenului a parasit in graba cabina!); -locomotiva care a luat foc corespunde (accidental) cu modelul prezentat pe acest site; -in ce priveste apa oferita calatorilor, am fost invitati de catre controlor, intr-o engleza perfecta, sa gasim un izvor de apa potabila in apropiere (doresc sa va reamintesc ca distanta dintre scarile trenului si sol era de peste 1,5 m), asa ca, dragi calatori, beti apa curata de izvor! -este adevarat, circulatia trenurilor dintre Oradea si Cluj-Napoca nu a fost intrerupta, insa, nu acelasi lucru s-a intamplat intre Cluj si Oradea, unde linia a fost blocata peste patru ore; -insa, ce ma deranjeaza cel mai tare, este minciuna celor de la CFR Calatori, care au tupeul sa afirme ca grupurile sanitare erau functionale!!! OAMENI BUNI, nu era nicio toaleta functionala, inca din Cluj, am verificat personal toate vagoanele! Atata timp cat nu protestam si acceptam, voit, gogosile oferite de "CHEFERE", vom avea parte, si de acum incolo, de aceleasi conditii de calatorie! DRUM BUN!
La trenul 1366 din 12. 08 remorcat cu DHe 561 s-a defectat tubosuflanta (manson de cauciuc crapat) nici vorba de "locomotiva cuprinsa de flacari" Nu au intervenit localnicii (localitatea Stana se afla la 5 km de gara)si nu a fost întreruptă circulatia. Călătorii pt statia Oradea au fost preluați de tr 15037. Precum si alte inexactitati in stire: tunelul de la Suncuius se afla la 60 de km iar st. Ciucea la" o aruncătură de bat" de 32 km. Toaletele si AC au fost functionale in parcurs. Apa potabila pt calatori a fost asigurată de catre personalul de tren din sursa stației Stana deoarece nu exista acces auto.
@cristian, ai perfecta dreptate
Din pacate CFR-ul este distrus sistematic de catre cei ce conduc aceasta tara . Primul care a dat lovitura de gratie si a pornit "trendul" a fost nimeni altul decat marinarul Basescu Traian. Amintim apoi tot pe Basescu Traian prin Anca Boagiu, sa nu uitam contributia substantiala si foarte puternica a soferului Miron Mitrea care chiar au stiut ce fac, apoi tot felul de politruci care erau "pe dinafara" si care poarta vina "nestiintei". Aceasta stare de fapt se datoreaza faptului ca CFR-ul a fost permanent o "vaca de muls" pentru cei de la putere. Sa amintim de Nicolaiciuc? Sa amintim de directorul fost jurist condamnat penal pus de Boc pe functie de director general? Politicul din Romania este ca un cancer pentru aceasta tara, este ca o mafie, ca si "cosa nostra " din italia. Mai nou politrucii au marit de vreo 5 ori salariile directorilor de la CFR pentru a aduce compania (companiile) "pe linia de plutire" cu angajarea managerilor "privati" de top cu contracte ce prevad prime substantiale daca compania nu va mai avea pierderi. Acesti "manageri" au ajuns sa fie aceiasi "numiti politic" incompetenti care pentru a incasa si primele puse la bataie au redus din costuri tot ce se putea si mai ales ce nu se putea. Consecintele se vad in astfel de eveniment prezentata: lipsa de pise de schimb si de materiale ceeea ce insemna "reduceri de costuri", mentinerea unor salarii sub nivelul care ar trebui sa fie, liposa totala a investitiilor in reparatii capitale, doar carpiri cu piese vechi aproape de limita maxima de uzura, si lista poate continua. Din pacate cei care inca mai au curaj sa calatoreasca cu trenul simt asta din greu. Ca idee generala nici cfr-istii nu mai calatoresc cu trenul, si cred ca asta spune tot.
Locomotiva a fost îndepărtată de pe șine. ...Ești convinsăla dra. de ce scrii sau la momentul întocmirii articolului erai la o terasă și un "călător " îți șoptea detaliile la telefon...
Mai omule, calatorii platesc bilet sa fie transportati in siguranta si confort, ce draq vrei, sa-i duci pe toti in locomotiva sa vada conditiile hotilor de motorina? Probabil esti un cheferist cu canistra peste gard. Vai si amar, ati distrus compania asta.
Mare Ziarist! Cinste lui. O minima pregătire a domnului/ doamnei care a scris articolul ar fi fost necesară, deoarece fotografia prezentată arată o locomotiva a GFR, nicidecum o locomotiva folosita de transportatorul feroviar de călători. Era plin de turiști trenul...și apropo, foto cu titlu explicativ,? Că și cum la lecția de literatură ai folosi imaginea unei hiperbole să arăți ce înseamnă hiperbola in descriere a unei acțiuni. Mai întâi Dra sau Dna să meargă lângă mecanicul trenului , așa, vreo 2 dau trei stații, după care sase plângă de condițiile din vagoane. Și după aceea să vadă dacă îți pot da sau nu călătorii detalii despre cauzele defecțiunilor.. După care, domnișoara să meargă maimuță ciyrenul si să-l întrebe pe ministrul actual al transporturilor, pe cel dinaintea lui și așa mai departe până la Traian Băsescu, ce sa întâmplat și ce de va întâmpla cu calea ferată . Și nu în ultimul rând o documentare mai riguroasă la fața locului.
Ma bucur sa citesc ca dna Oana Branzan nu este purtator de cuvant la CFR Calatori, ci la CFR Infrastructura, deoarece, in momentul in care am dorit sa cobor din trenul groazei, despre care se face referire in acest articol, diferenta dintre scari si sol era de peste 1,5 m. As dori s-o intreb pe aceasta doamna (aflata sau nu in concediu), ce solutie aveau copiii si femeile din tren in conditiile in care urina din grupurile sanitare depasea capacitatea maxima a acestora (erau nefunctionale)???
Oana Branzan nu este purtatorul de cuvant al CFR Calatori, ci al CFR Infrastructura. Momentan este in concediu de odihna. Daca vreti sa luati legatura cu purtatorul de cuvant al CFR Calatori, luati legatura cu Alina Predescu la numarul 0723.339.031