Ştiinţa spaţială întinde o mână către scriitorii de romane SF - De veghe printre stele
Agenţia spaţială americană (NASA) a lansat un program de colaborare cu scriitorii de romane ştiinţifico-fantastice, cu scopul de a-i pune în legătură pe aceştia cu oamenii de ştiinţă ai agenţiei pentru redactarea unor cărţi cu un grad mai mare de rigurozitate ştiinţifică.
Pasiunea pentru ştiinţă reprezintă fundamentul însuşi al literaturii ştiinţifico-fantastice - o pasiune uneori optimistă, adeseori pesimistă, dar totuşi o pasiune. S-ar putea crede că reciproca acestei teorii nu este adevărată şi că ştiinţa priveşte cu dispreţ aceste romane SF, care au adeseori la bază fapte nerealiste şi cunoştinţe aproximative. NASA a decis însă să pună capăt acestei situaţii. Celebra agenţie spaţială americană a lansat de curând un nou proiect intitulat "NASA inspired works of fiction" (Romane de ficţiune inspirate de NASA - n.r.), în colaborare cu o editură. Scopul acestui program este de a-i pune în legătură pe scriitorii SF cu oamenii de ştiinţă de la NASA, pentru ca aceştia din urmă să ofere o expertiză şi să corecteze eventualele erori ale romancierilor. Niciun aport financiar nu este oferit autorilor de romane SF. Obiectivul este de a produce pur şi simplu opere literare aprobate din punct de vedere ştiinţific. O vizită la sediile NASA a fost organizată pentru scriitorii interesaţi. Anumite romane provenite din această colaborare au fost deja lansate, iar altele sunt în stadiu de proiect, vizând diverse domenii, precum exploataţiile miniere de pe asteroizi şi astrobiologia.
NASA şi cultura "pop", un vechi mariaj
Nu este pentru prima dată când agenţia spaţială americană se asociază cu cultura populară. Specialiştii de la NASA au fost consultaţi de multe ori de producătorii unor filme precum "Armageddon - Sfârşitul lumii?", peliculele din seria "Transformers" şi "Răzbunătorii/ The Avengers". La sediul Cité des Sciences din Toulouse romancierii interesaţi pot să vizioneze un documentar realizat de NASA despre telescopul spaţial Hubble, narat de Leonardo DiCaprio. În urmă cu doi ani, NASA i-a permis muzicianului will.i.am să devină primul artist difuzat pe Marte cu ajutorul roverului Curiosity. "O crimă pentru urechile săracilor marţieni, poate, dar mai ales o excelentă strategie publicitară, cât se poate de calculată", afirmă autorii acestui articol apărut pe site-ul publicaţiei Le Nouvel Observateur. Agenţia spaţială americană este într-adevăr un mare specialist în comunicare, producând documentare, spoturi televizate şi mediatizându-şi extrem de bine proiectele. Cum poate fi explicată această "febră pop?", se întreabă autorii articolului. NASA încearcă să îşi asigure reputaţia unei instituţii transparente, difuzând la maximum astfel de informaţii, întrucât agenţia a alimentat adeseori în trecut fantasmele şi teoriile privind existenţa unui complot. În plus, reducerile bugetare recente au redus considerabil ambiţiile instituţiei americane. Veritabilă gaură neagră din punct de vedere financiar, călătoria stelară nu mai este la modă. Comunicând însă cu frenezie cu publicul larg, agenţia americană speră să contreze această paralizie financiară, readucând în actualitate vechiul vis al cuceririi spaţiale.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.