Transportul de persoane la "negru" se desfăşoară în continuare pe raza judeţului Bihor; zeci de şoferi îşi umplu maşinile cu pasageri de ocazie în mai multe puncte din oraş. Locurile cu cel mai mare vad de călători sunt parcarea de lângă sediul Poliţiei Rutiere din Centrul Civic sau cea de lângă bucla liniei de tramvai din Nufărul.

Transport mai ieftin, dar mai puţin sigur
Fenomenul pare să prindă amploare în ultima perioadă: tot mai mulţi orădeni preferă să circule cu maşini de ocazie, decât să apeleze la transportatorii autorizaţi. Deşi un drum cu "piraţii" costă ceva mai puţin şi pleacă imediat ce maşina e plină de pasageri, clienţii neglijează un aspect foarte important al acestei situaţii: majoritatea celor care execută transport de ocazie nu oferă nicio garanţie sau asigurare în cazul unui incident pe şosea. Autoritatea Rutieră Română este instituţia care eliberează autorizaţiile de efectuare a transportului de persoane şi care organizează acţiuni de verificare a transportatorilor din judeţ. Totuşi, legea permite doar verificarea autovehiculelor ce depăşesc o anumită capacitate de transport. "Am efectuat controale în cazul tuturor celor care execută transport de persoane. În anul 2008 am efectuat 564 de controale, dintre care 250 în colaborare cu Registrul Auto Român şi Poliţia Rutieră; în urma acestor acţiuni am întocmit 804 procese de contravenţie şi am încasat amenzi în valoare de peste 1.000.000 lei. Vehiculele pe care le verificăm trebuie să depăşească capacitatea de nouă locuri, astfel că transportul la negru se desfăşoară fără să putem interveni", ne-a informat Nicolae Porumb, şef agenţie ARR. Poliţia a intervenit la rândul ei pentru a stopa acest fenomen, conform declaraţiilor lui Claudiu Ciuclea, inspector principal în cadrul Poliţiei Rutiere: "Pe lângă controalele efectuate împreună cu ARR, Poliţia Rutieră a întreprins mai multe acţiuni de verificare a şoferilor ce execută activitatea de transport persoane la negru. Problema cea mai mare pe care o întâmpinăm este refuzul pasagerilor de a coopera şi de a depune mărturie împotriva piraţilor. În lipsa declaraţiilor nu putem face nimic pentru a sancţiona şoferii." Reprezentantul Poliţiei Rutiere ne-a mai informat că persoanele care execută transporturi nelegitime au fost monitorizate, probe au fost adunate în aceste cazuri, dar că, în lipsa declaraţiilor, nu s-a putut continua cercetarea acestora.

Efectele deplasării cu "ocazie"
Primul aspect pe care cetăţenii trebuie să îl conştientizeze este lipsa oricărei garanţii în momentul în care se urcă în maşina unui şofer "de ocazie": acesta nu poate oferi asigurare persoanelor sau bagajelor acestora în cazul unui incident. Al doilea aspect mai puţin cunoscut este valoarea mare a veniturilor "piraţilor" care nu sunt impozitate, fonduri care nu mai intră în bugetul statului. În multe dintre cazuri, şoferii preferă să efectueze transport nelegitim pentru că le este foarte greu să obţină o licenţă de transport, astfel ei preferă să facă drumuri cu autovehicule de capacitate redusă şi cu un profit mai mic, dar cu procent mai mare de profit. Faptul că fură clienţii transportatorilor legali care plătesc bani grei pentru o licenţă de transport nu este deloc corect. ARR este de părere că, odată cu creşterea concurenţei pe piaţa transportatorilor legali, vor scădea preţurile şi va creşte calitatea serviciilor, astfel că din ce în ce mai puţină lume va apela la "piraţi".