România este pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte numărul apelurilor false primite la numărul unic de urgenţă 112. În opt din zece cazuri operatoarele sistemului primesc informaţii eronate sau sunt obligate să asculte glume ori înjurături. Statisticile Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS) sunt îngrijorătoare şi pentru judeţul Bihor: nici măcar jumătate dintre apeluri nu sunt cazuri reale. În judeţul nostru, numai în luna iunie au fost efectuate 51.648 de apeluri, dintre care sub zece mii au necesitat într-adevăr intervenţia echipajelor de urgenţă.

Suprasolicitarea liniilor telefonice cu apeluri false sau care nu sunt urgenţe are efecte negative asupra operativităţii în preluarea cazurilor reale de urgenţă şi asupra intervenţiei rapide a echipajelor Ambulanţei, Poliţiei, Pompierilor sau ale Jandarmeriei. Procentul de apeluri reale este foarte redus, majoritatea fiind apeluri false sau de informare. Cele mai multe apeluri reale au reprezentat urgenţe medicale. Apoi, în ordine descrescătoare au fost solicitate Poliţia, Pompierii şi Jandarmeria. Statistica pe prima jumătate a acestui an arată că bihorenii nu au înţeles că apelarea în fals a numărului 112 poate pune în pericol viaţa sau proprietatea unor oameni care au într-adevăr nevoie de ajutor. În luna ianuarie, în judeţul nostru au fost înregistrate la numărul unic de urgenţă 63.997 de apeluri. Dintre acestea, puţine au fost cazuri reale. Cei mai solicitaţi au fost medicii de la Ambulanţă, (3.918), poliţiştii (2.000) şi pompierii (1041). În a doua lună a anului, la 112 s-au primit 55.015 apeluri, în martie peste 60.000, iar în aprilie s-au înregistrat 52.604. În iunie, operatoarele din Bihor au primit 51.648 de apeluri. Mai puţin de zece mii au fost reale. În 2.243 de cazuri a fost nevoie de intervenţia Poliţiei, Ambulanţa a fost solicitată de 4.243 de ori, pompierii - de 1.513, echipajele SMURD - de 1.665 de ori, iar jandarmii - de 224. "Din păcate, majoritatea apelurilor sunt false sau de informare. Cetăţenii apelează la 112 şi atunci când nu sunt într-o situaţie de urgenţă. Sunt şi cazuri în care apelanţii tac pur şi simplu sau adresează injurii operatoarelor", a precizat colonelul Adrian Fulea, purtătorul de cuvânt al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale. Pentru a stopa fenomenul alarmării în fals şi glumele proaste, autorităţile au demarat o serie de campanii educative, în special în şcoli. Rezultatele se lasă, deocamdată, aşteptate, numărul mare de apeluri false demonstrând că românii nu au înţeles mare lucru despre modul de funcţionare a sistemului 112, utilitatea acestuia şi că nici nu sunt speriaţi de pedepsele pe care le riscă. Apelarea falsă constituie contravenţie şi este sancţionată cu amendă între 100 şi 500 lei, sumă la care se adaugă contravaloarea deplasării mijloacelor de intervenţie rapidă. Mai drastică este pedeapsa în cazul glumelor care anunţă amplasarea unor bombe, acestea intrând sub incidenţa legilor şi măsurilor antiterorism.

Apelarea numărului 112 reprezintă o cale rapidă de a comunica cu dispeceratele de urgenţă (Poliţie, Pompieri, Ambulanţă, SMURD) în timpul unei situaţii de urgenţă. Numărul 112 este gratuit şi poate fi apelat din orice reţea de telefonie fixă sau mobilă. Dacă sunaţi la 112 trebuie să anuntaţi: ce urgenţă aveţi; unde este urgenţa; unde vă aflaţi; de la ce număr de telefon sunaţi; cum vă numiţi. Serviciul de Urgenţă 112 are ca obiectiv salvarea vieţii, proprietăţii şi a mediului. Sunaţi la 112 doar dacă acestea sunt în pericol!