La data de 31 iulie a.c., pe pagina web a Ministerului de finanţe a fost publicată pentru îndeplinirea condiţiei transparenţei decizionale, proiectul de Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea Legii 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Ceea ce interesează prezentul articol și ceea ce dorim să prezentăm spre informarea cititorilor noștri, ține de modificarea și completarea care este propusă pentru articolul 160, care reglementează procedura de emitere a certificatului fiscal în ipoteza vânzării unui bun imobil. Astfel, până în prezent, la momentul la care se încheia un contract de vânzare cumpărare pentru bunuri imobile, vânzătorul proprietar trebuia să prezinte notarului public un certificat fiscal emis de autoritățile fiscale locale din care să rezulte executarea obligației de plată. După adoptarea modificării propuse, la momentul la care se va încheia un contract de vânzare cumpărare pentru bunuri imobile, atât vânzătorul cât și cumpărătorul vor trebui să prezinte certificate de atestare fiscală emise de organul fiscal central din care să rezulte faptul că impozitele, amenzile și alte taxe sunt achitate. Modificarea propusă evidențiază - „Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru înstrăinarea dreptului de proprietate asupra unor bunuri reprezentând clădiri și terenuri, proprietarul și persoana căreia i se transferă dreptul de proprietate asupra acestor bunuri, trebuie să prezinte certificatul de atestare fiscală emis de organul fiscal central” (art. 160 alin. 7 indice 1). De asemenea modificarea propusă, evidențiază faptul că- „în cazul în care în certificatul de atestare fiscală emis pe numele proprietarului, sunt cuprinse obligații fiscale/bugetare restante, acesta conține acordul organului fiscal central pentru înstrăinarea bunului cu menționarea contului în care se virează suma aferentă obligațiilor fiscale/bugetare datorate de către proprietar”. Așadar, dacă există datorii restante, în conținutul certificatului fiscal, se va insera acordul privind înstrăinarea bunului imobil și menționarea contului unde se vor vira sumele datorate de către contribuabilul proprietar. Pentru a preveni fraudarea bugetului, propunerea legislativă evidențiază - „În acest caz, notarul verifică, înainte de autentificarea actului de înstrăinare a dreptului de proprietate, existența dovezii plății obligațiilor fiscale/bugetare în contul indicat de organul fiscal central, până la concurența prețului de înstrăinare sau a obligațiilor fiscale/bugetare restante cuprinse în certificatul de atestare fiscală”. De asemenea dacă se dorește încheierea unui contract de donație, legiuitorul evidențiază faptul că - „trasferul dreptului de proprietate se realizează cu condiția ca donatorul să nu înregistreze obligații fiscale/bugetare restante conform certificatului de atestare fiscală emis de organul fiscal central”.