O replică a unui vas viking de transport marfă (knarr) a tras la chei în portul Bar la Adriatica (Muntenegru), aflându-se într-o călătorie de un an prin apele europene, urmând vechile rute maritime folosite de nordicii care plecau din Scandinavia pentru a explora, a face comerţ şi a cuceri în urmă cu 1.000 de ani, transmite joi Reuters.

Vasul, „Saga Farmann”, este o reconstrucţie a unui knarr din secolul X făcută din lemn de stejar şi de pin. Vasul original a fost descoperit în Norvegia în 1893 dar nu a fost excavat până în anii '70 ai secolului trecut.

„Acesta este tipul de vas care ar fi călătorit spe Islanda, Goenlanda sau chiar America de Nord”, a declarat Linda Sten Vagnes, unul dintre conducătorii expediţiei.

Călătoria, ce urmează să se încheie în 2026, trebuia iniţial să parcurgă coasta norvegiană până în Marea Albă din Nordul Rusiei, dar ruta a fost modificată pentru a urma râurile europene de la vest la est.

„A trebuit să schimbăm ruta din cauza războiului din Ucraina”, a precizat Linda Sten Vagnes.

Era vikingă, secolele VIII - XI d. Hr., a reprezentat apogeul civilizaţiei nordice. Vikingii străbăteau mările la bordul vaselor de comerţ sau al celor de război (drakkare) ajungând până pe ţărmurile Americii de Nord cu mult înaintea lui Cristofor Columb.Călătoria vasului Saga Farman, care a început în 2023, a fost inspirată de povestirile despre vikingii care au călătorit până la Constantinopol, capitala Imperiului Bizantin.

A fost nevoie de ani de muncă grea depusă de entuziaşti, cu ajutorul guvernelor din Danemarca şi Norvegia, pentru a construi replica exactă a unui knarr. Vasul a fost lansat la apă în 2018, conform constructorului de vase Axel Hubert Persvik. „Este nevoie de mult timp pentru că majoritatea lucrărilor s-au făcut de mână... este nevoie de multe ore pentru a construi aşa ceva”, a precizat el.

În ultima etapă a călătoriei, vasul lung de 21 de metri lungime şi 5 metri lăţime a trecut din Marea Egee în Adriatica, conform căpitanului Zander Simpson. „Următoarea etapă a călătoriei ne va purta în jurul Italiei, Sicilia... pentru a ierna la Roma în acest an, după care etapele de anul viitor vor purta vasul în sus de-a lungul coastei italiene, apoi pe Riviera Franceză... până la Paris”.

Pe lângă pânze şi vâsle, Saga Farmann este dotat cu patru motoare electrice care îl ajută să înainteze împotriva curenţilor şi a vântului. La bord se află peste 3 tone de baterii, folosite atât pentru propulsie cât şi ca balast.