Un maxilar superior de Homo sapiens rescrie istoria evoluției, după ce cercetătorii care au studiat fosila, descoperită într-o peșteră din Israel, au concluzionat că este cel mai vechi fragment de schelet al unei ființe umane moderne descoperit în afara Africii, potrivit Newsweek.

Fosilele descoperite în ultimii ani i-au determinat pe antropologi să reanalizeze cronologia acceptată până de curând în ceea ce privește evoluția omului și momentul în care primii reprezentanți ai speciei au părăsit continentul african.

Cea mai veche fosilă umană, un maxilar superior cu majoritatea dinților încă atașați, provine din peștera Misliya din Israel și a fost datată ca provenind dintr-o perioadă plasată acum 177.000 - 194.000 de ani. Acest lucru înseamnă că este cea mai veche fosilă de Homo sapiens descoperită în afara Africii.

Cei mai vechi membri ai familiei din care face parte și Homo sapiens, numiți de antropologi hominizi, au trăit acum șase-șapte milioane de ani, în Africa. Acești strămoși ai omului sunt identificați ca aparținând familiei umane în special datorită dispunerii oaselor care arată clar poziția bipedă. Abia acum două milioane de ani primii strămoși ai omului au părăsit Africa și s-au răspândit în restul lumii.

Pentru o bună perioadă de timp, antropologii au considerat că Homo sapiens a apărut undeva acum 200.000 de ani, în Africa. Această concepție se baza pe studiile genetice, dar și pe fosile descoperite în Etiopia (la Herto și Omo Kibish), vechi de 160.000 - 195.000 de ani.

În iunie 2017, cercetătorii au datat fosilele găsite la Jebel Irhoud, în Maroc, undeva la o vechime de 315.000 de ani și le-au atribuit unei faze timpurii în evoluția Homo sapiens. Deja, această descoperire neașteptată a plasat începuturile Homo sapiens cu peste 100.000 de ani mai devreme decât se știa.

În schimb, cele mai vechi fosile de Homo sapiens descoperite în afara Africii erau considerate până de curând ca datând de acum 90.000 - 120.000 de ani. Studiul fosilelor descoperite în două peșteri din Israel (Qafzeh și Skhul) au arătat că strămoșii omului au rămas în Africa numai până acum 200.000 de ani. Alte situri arheologice din Asia și din Europa sunt mai noi decât cele din Orientul Mijlociu.

Una dintre cele mai cunoscute fosile, Lucy, a fost descoperită în 1974, în Etiopia. Aparține unei femele Australopithecus afarensis, care a trăit acum 3,2 milioane de ani și care prezenta un craniu specific primatelor dinaintea hominizilor și indicii ale poziției bipede, acest lucru venind în sprijinul teoriei că poziția verticală a corpului a precedat creșterea dimensiunii creierului. Fragmentul de schelet a căpătat numele în urma faptului că în tabăra arheologilor se asculta foarte des piesa trupei Beatles „Lucy in the Sky with Diamonds".

Descoperirea fosilei umane timpurii în peștera Misliya din Israel a împins estimarea extinderii speciei în afara Africii cu peste 50.000 de ani, a declarat antropologul Rolf Quam, de la Universitatea de Stat din New York, SUA, membru al echipei de cercetare din Israel.