„Portretul domnişoarei Lieser”, de Gustav Klimt, tablou rămas neterminat din cauza morţii artistului austriac, a fost adjudecat miercuri pentru suma de 30 milioane de euro (32 milioane de dolari), în pofida semnelor de întrebare referitoare la identitatea modelului şi a proprietarului anterior, informează Reuters.

Lucrarea a fost considerată mult timp pierdută când de fapt s-a aflat timp de decenii într-o vilă din apropiere de Viena, potrivit casei de licitaţii Im Kinsky, care a expus creaţia în ianuarie înainte să o scoată la licitaţie. Im Kinsky i-a estimat valoarea la o sumă cuprinsă între 30 de milioane de euro şi 50 de milioane de euro.

Tabloul înfăţişează o adolescentă într-o rochie turcoaz, care poartă pe deasupra o robă cu model floral şi în spatele căreia se află un fundal roşu. Pielea de alabastru şi ochii pătrunzători, căprui-deschis sunt în contrast cu părul şaten şi ondulat. Deşi a reprezentat-o atât de distinct, identitatea lui „Fraeulein Lieser'' nu este clară. Fraţii Adolf şi Justus Lieser erau nişte industriaşi înstăriţi din Imperiul Austro-Ungar, care făcuseră avere din iută şi cânepă, fabricând sfoară şi frânghii.

Henriette Amalie Lieser-Landau, poreclită „Lilly'', a fost căsătorită cu Justus până la divorţul lor din 1905 şi a devenit o binecunoscută patroană a artelor. Este posibil ca ea să fi comandat portretul uneia dintre fiicele sale sau ca Adolf Lieser să fi făcut un lucru similar cu fiica sa Margarethe pe post de model.

„Potrivit celei mai recente cercetări privind provenienţa tabloului, modelul lui Klimt e posibil să nu fi fost Margarethe Constance Lieser, nepoata lui Lilly Lieser, ci una dintre cele două fiice ale sale (pe care le-a avut cu Justus), fie Helene, cea mai mare, născută în 1898, sau sora ei, Annie, cu trei ani mai mică'', a precizat casa de licitaţii pe pagina sa web.

Nu se ştie foarte clar care a fost soarta tabloului după moartea lui Klimt, în 1918, când pictura ar fi rămas în atelierul artistului, şi mai ales ce s-a întâmplat după ce Germania nazistă a anexat Austria în 1938, iar evreii din ţară au fost persecutaţi, expropriaţi şi trimişi în lagăre de concentrare.

Margarethe a plecat din Austria şi a ajuns în Ungaria, iar apoi în Regatul Unit, dar casa de licitaţii spune că tabloul, în mod verificabil, nu a părăsit niciodată Austria. Lilly Lieser a stat la Viena până când a fost deportată în 1942 şi apoi ucisă la Auschwitz anul următor.

Fiicele ei au revenit la Viena după cel de-al Doilea Război Mondial pentru a-i recupera bunurile, dar tabloul nu era menţionat în niciun document, a precizat Im Kinsky.

„Aceste multe ambiguităţi şi discrepanţe istorice i-au determinat pe actualii proprietari să contacteze moştenitorii legali ai familiei Lieser şi să stabilească împreună cu ei toţi o soluţie echitabilă şi corectă'' în 2023, a spus Im Kinsky, fără să dezvăluie identitatea proprietarilor actuali.

„S-a convenit să nu fie divulgat conţinutul acestui acord: cu toate acestea, se poate afirma că toate pretenţiile posibile ale tuturor părţilor implicate vor fi soluţionate şi rezolvate prin vânzarea la licitaţie a operei de artă'', a mai spus casa de licitaţii.

Acordul susţine în principiu că, „din punct de vedere legal”, este irelevant cine anume i-a comandat tabloul lui Gustav Klimt şi care dintre cele trei tinere în cauză este modelul.