Declaraţiile făcute săptămâna trecută de ministrul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Radu Berceanu, potrivit cărora întârzierile la demararea lucrărilor la Autostrada Transilvania au fost cauzate de nehotărârea primului ministru şi al liberalilor, l-au indignat pe deputatul PNL Cornel Popa, iniţiator al acestui proiect încă din anul 2001. Deranjat că Berceanu şi-a asumat meritul de a fi urgentat reluarea lucrărilor, Cornel Popa i-a reamintit ministrului democrat cronologia acţiunilor întreprinse până acum, precum şi faptul că PD s-a împotrivit realizării Autostrăzii până la preluarea Ministerului Transporturilor. "Autostrada Transilvania este un proiect liberal" Astfel, parlamentarul bihorean a precizat, prin intermediul unei declaraţii politice, că îl amuză faptul că Radu Berceanu îşi închipuie că PNL şi prim-ministrul Călin Popescu Tăriceanu au avut nevoie de clarviziunea sa pentru a înţelege necesitatea Autostrăzii Transilvania. "Declaraţia ministrului Berceanu, că: A durat destul de mult până când domnul prim-ministru şi PNL s-au hotărât să se facă şi autostrada asta. Ştiţi că, la un moment dat, optica lor era: Coridorul IV şi-n rest mai vedem, autostrada asta e a PSD-ului. Încet-încet, i-am convins, şi s-au finalizat negocierile... denotă ori rea credinţă, ori ignoranţă." Cornel Popa a ţinut să-i amintească ministrului Berceanu că Autostrada Transilvania este un proiect liberal, conceput şi lansat chiar de către deputatul liberal, la Întâlnirea de Lucru de la Oradea privind autostrada ce va lega România şi Ungaria, care a avut loc în 23 iunie 2001, şi la care au participat parlamentari din ambele ţări vecine, precum şi reprezentanţi ai consiliilor judeţene din judeţele Bihor, Cluj, Maramureş, Satu-Mare şi Sălaj, cât şi din judeţele Hajdu Bihar şi Szatmar Bereg din Ungaria. Declaraţia de la Oradea Această întâlnire s-a concretizat prin Declaraţia de la Oradea, semnată de către toţi cei 17 parlamentari ardeleni prezenţi, şi Declaraţia comună, semnată de toţi participanţii. Ca urmare a Conferinţei de la Oradea şi în urma unui lobby susţinut al deputatului Cornel Popa, la sfârşitul anului 2001, autostrada Borş-Oradea-Cluj a fost inclusă în Ordonanţa Guvernului nr. 16/1999, privind Programul prioritar de construcţie a autostrăzilor din România, aprobată prin Legea nr.1/2002. Popa a menţionat că PSD s-a opus cu vehemenţă acestui proiect, încă de la lansare. "Abia în anul 2003 şi-a schimbat brusc atitudinea şi a anunţat-o ca încă un proiect de prioritate naţională al Guvernului Adrian Năstase. Fie primiseră o ofertă tentantă, fie cineva i-a descoperit potenţialul electoral pentru Ardeal", a menţionat Popa. "PD s-a opus realizării Autostrăzii Transilvania" PD s-a opus şi el realizării acestui proiect, până la obţinerea portofoliului Transporturilor. "Îi reamintesc lui Berceanu că, în data de 10 februarie 2004, la adoptarea în Parlament a OUG 120/2003, pentru aprobarea demarării procedurii de negociere cu firma Bechtel Internaţional Inc., în vederea încheierii contractului de proiectare, construire şi finanţare a Autostrăzii Braşov - Cluj - Borş, Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, a venit la tribuna Camerei Deputaţilor şi a anunţat că PD va vota împotrivă", a declarat deputatul liberal. Cu aceeaşi ocazie, deputatul Cornel Popa a anunţat, de la aceeaşi tribună, că PNL "va pune pe primul loc interesul general şi, în ciuda condiţiilor dubioase de încredinţare a contractului, va vota pentru". Cornel Popa susţine că PNL şi primul ministru Tăriceanu nu s-au opus niciodată proiectului Autostrăzii Transilvania, ci doar au contestat legalitatea contractului încheiat între Guvernul condus de Adrian Năstase şi compania Bechtel. "Dovadă şi faptul că, o dată cu preluarea guvernării României de către PNL, contractul a fost renegociat şi nu reziliat", a mai menţionat Popa. "Dacă PNL s-ar fi opus, renegocierea nu ar mai fi avut loc" Cu privire la renegocierea contractului cu firma americană, liderul PNL Bihor a precizat că această procedură a fost demarată în anul 2005, Ministerul Transporturilor executând doar un mandat primit de la Guvern. "Renegocierea nu a fost făcută de către PD, ci de către Guvernul condus de Călin Popescu Tăriceanu. Dacă PNL s-ar fi opus cu adevărat acestui proiect, renegocierea nu ar mai fi avut loc. Deşi se află în fruntea Ministerului Transporturilor de abia o lună şi ceva, Radu Berceanu vrea să ne facă să credem că lui i se datorează reluarea lucrărilor la Autostrada Transilvania. Renegocierea contractului cu Bechtel s-a făcut cu mult înainte de venirea lăudărosului vicepreşedinte PD în fruntea ministerului. La fel, şi fondurile europene pentru finanţarea lucrărilor la Autostrada Transilvania au fost negociate şi obtinuţe de Guvern cu mult înainte de venirea lăudărosului vicepreşedinte PD în fruntea ministerului. În data de 16 mai 2006, când banii au fost viraţi României, Radu Berceanu nu avea nici o legătură cu ministerul pe care azi îl conduce şi cu atât mai puţin cu finanţarea Autostrăzii Transilvania", se arată în declaraţia politică a lui Cornel Popa. Acesta i-a cerut ministrului Transporturilor "să o lase mai uşor cu lauda de sine şi dezinformarea. Dacă tot nu a făcut mare lucru pentru infrastructura de transporturi românească, ministrul Gheorghe Dobre a avut decenţa să nu facă pe cocoşul. Ar fi bine că şi Radu Berceanu să facă la fel dacă nu vrea să înţeleagă că se află în Guvern pentru a munci şi nu pentru a-şi şlefui imaginea proprie. Să pună măcar o cărămidă la temelia autostrăzii Transilvania şi abia apoi să vină să ne dea lecţii, nouă celor ce ne luptăm pentru realizarea ei încă din 2001".