Fenomenul fake news, credințele în tot felul de bazaconii și scepticismul sunt, de multe ori, efectele popularizări reduse a științei și cercetării în școli. Acest lucru ar putea începe să se schimbe, dacă inițiativa unui senator orădean va deveni lege. 

 

Președintele Comisiei pentru știință, inovare și tehnologie din Senatul României, profesorul universitar Adrian Hatos vrea să modifice Legea educației pentru a aduce mai aproape de elevii și profesorii din România activitățile de popularizare a științei. Calendarul de popularizare a științei ar trebui să devină un instrument de responsabilizare a resursei umane din Inspectoratele școlare județene pentru a merge către comunitatea științifică și a aduce cercetătorii mai aproape de elevi și, implicit, de întreaga comunitate.

Nevoia unor eforturi pentru creșterea gradului de alfabetizare științifică este demonstrată de rezultatele la ultimele teste internațonale. Conform testelor TIMSS 2019, 22% dintre tineri sunt analfabeți funcțional la matematică și chimie, fizică, biologie, România clasându-se pe ultimul loc în Europa la alfabetizarea științifică și numerică a elevilor de clasa a VIII-a. Această situație a fost accentuată de pandemie.

„Atitudini nefericite și condamnabile în raport cu știința (de exemplu, Inspectoratul Școlar Județean din Galați a girat, în anul școlar precedent, un proiect prin care se promova numerologia, o pseudo-știință) întăresc importanța demersului și trebuie să responsabilizeze autoritățile să creeze cadrul pentru ca știința să ajungă în școli, inclusiv prin metode nonformale, nu doar prin conținuturile prevăzute în programa școlară”, susține senatorul.

 

Ce prevede inițiativa legislativă

Inspectoratele școlare județene vor centraliza oferta activităților, proiectelor și evenimentelor de popularizare a științei din județul respectiv și le vor promova către elevi și profesori. Astfel, cercetătorii, ONG-urile, muzeele, universitățile își pot promova inițiativele de promovare a științei, care vor ajunge direct în școli.

Ministerul Educației urmează să centralizeze, printr-un portal dedicat, calendarele județene de popularizare a științei și să faciliteze, astfel, accesul la informație de calitate, dar și schimbul de bune practici între instituții din județe diferite, prin intermediul platformelor digitale.

Autoritățile vor putea sprijini, inclusiv prin finanțare, aceste activități și proiecte, prin fonduri europene sau unele din bugetul național și local, sprijinind, astfel, întreaga comunitate științifică într-un mod susținut.

„În calitate de cercetător în domeniul sociologiei, îmi doresc ca generațiile viitoare să înțeleagă frumusețea și complexitatea științei, dar și faptul că știința nu trebuie practicată sau învățată doar în școală. Prin învățarea non-formală și informală, elevii trebuie să aibă acces la un pachet de activități prin care să se popularizeze știința, iar oamenii de știință care popularizează rezultatele cercetării lor în beneficiul elevilor din întreaga țară trebuie sprijiniți de către decidenții din sectorul educațional. Trebuie să facem tot ce ne stă în putință pentru a evita situațiile în care elevii și profesorii vor da curs unor inițiative anti-științifice, precum numerologia sau corelarea procesului de vaccinare cu <<radiațiile 5G>> și vor adera la teoriile expuse de reprezentanții pseudo-științei”, mai spune Adrian Hatos.

Inițiativa legislativă este supusă consultării publice până la data de 28 iunie.