Secretarul de stat în Ministerul Administraţiei şi Internelor, Mihai Viorel Fifor, s-a aflat ieri la Oradea, unde a participat la o întâlnire cu primarii bihoreni. Temele de discuţie s-au axat pe descentralizarea serviciilor publice din sănătate şi învăţământ, programele de finanţare din fonduri europene pentru primării şi strategia privind închiderea depozitelor de deşeuri din judeţ. Fifor susţine că Guvernul încearcă să predea unităţile sanitare şi cele de învăţământ consiliilor locale şi judeţene fără datorii.

La întâlnire, desfăşurată la Prefectura Bihor, au participat, pe lângă primari, prefectul Gavrilă Ghilea şi preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Radu Ţîrle. Secretarul de stat i-a anunţat pe edili că până în data de 27 mai trebuie să prezinte o situaţie privind modul de derulare a investiţiilor la nivelul fiecărei localităţi. Totodată, Viorel Fifor a precizat că, până la sfârşitul acestui an, se doreşte finalizarea procesului de transfer a instituţiilor deconcentrate în subordinea consiliilor locale şi judeţene. "Descentralizarea se va face în etape, pentru că riscurile descentralizării totale sunt foarte mari. Numirea directorilor de instituţii deconcentrate se face pe bază de contracte manageriale, după care, la îndemâna primăriilor, vor exista şi pârghiile necesare pentru a face schimbări", susţine Viorel Fifor. Deocamdată, administraţiile locale vor fi monitorizate de Guvern pentru a vedea cum se descurcă în gestionarea noilor unităţi care le vor intra în subordine. "Se caută soluţii pentru ca atunci când instituţiile vor fi predate administraţiilor locale acestea să nu aibă datorii. Mai exact, vrem ca descentralizarea să se facă de la un punct zero", a precizat secretarul de stat în Ministerul Administraţiei şi Internelor. Pe de altă parte, acesta a menţionat că, în cadrul şedinţei de Guvern de săptămâna trecută, a fost aprobată Hotărârea de Guvern prin care se alocă 110 milioane lei pentru acoperirea necesarului de cheltuieli de funcţionare până la sfârşitul anului pentru primăriile din ţară. Suma a fost stabilită pe baza unor situaţii solicitate fiecărei primării în parte, referitor la necesarul de cheltuieli de funcţionare până la finele anului. "Nu s-a mai ţinut cont de culoarea politică, pentru că nu-şi doreşte nimeni să aibă o primărie care intră în colaps", a precizat Fifor.

Conform secretarului de stat, Guvernul pregăteşte un proiect de lege privind insolvabilitatea unităţilor administrativ-teritoriale, deoarece, chiar dacă nimeni nu doreşte aşa ceva, e posibil ca primăriile să ajungă în imposibilitate de plată. În acest caz, s-ar putea aplica un mecanism similar celui privind falimentul unei firme.