Deniile din Săptămâna Patimilor
Lungul drum al Postului Mare se încheie cu Săptămâna Patimilor. Începem astăzi Săptămâna Patimilor Domnului nostru Iisus Hristos cu reculegere şi meditaţie duhovnicească la Patimile Domnului.
Evenimentele cutremurătoare petrecute acum aproape două mii de ani se vor perinda în faţa ochilor noştri sufleteşti prin participarea noastră la sfintele slujbe din zilele următoare. Îl vom vedea pe Domnul Hristos curăţând pentru a doua oară templul (luni); blestemând smochinul fără roadă în el (marţi); mustrând aspru pe farisei şi cărturari, prevestind dărâmarea Ierusalimului (miercuri); instituind Taina Sfintei Euharistii, rugându-se cu lacrimi în Ghetsimani, unde a fost arestat (joi); judecat, răstignit pe Cruce şi pus în mormânt (vineri), pentru ca Duminică în zori să învie din morţi. În aceste zile în biserici se săvârşesc Deniile, care încep în seara din Duminica Floriilor şi durează până în Vinerea Mare, când se cântă Prohodul Domnului. Deniile din Săptămâna Mare sunt slujbe speciale, unice în felul lor. Cuvântul "denie" vine din limba slavonă de la cuvântul "vdenie" şi înseamnă "priveghere" sau "slujbă de noapte". Dacă Privegherea se săvârşeşte în ajunul marilor sărbători, Deniile se săvârşesc numai în două săptămâni din Postul Mare, în săptămâna a cincea şi a şaptea. În săptămâna a cincea, în ziua de miercuri din cadrul Deniei, se înglobează Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul, iar vineri, Acatistul Bunei Vestiri atribuit Sfântului Serghie al Constantinopolului. Deniile cele mai importante din Săptămâna Patimilor sunt cele din Joia Mare (Denia celor 12 Evanghelii) şi din Vinerea Mare (Prohodul Domnului). În Vinerea Mare are loc şi ritualul înconjurării bisericii cu Sfântul Epitaf (cusătură sau pictură care reprezintă scena punerii în mormânt a Domnului) şi scoaterea solemnă a Sfintei Cruci în mijlocul bisericii.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.