Nou conflict patrimonial între ortodocşi şi greco-catolici - "Surori" până la biserici
Dihonia a intrat din nou între reprezentanţii "bisericilor surori" ortodoxă şi greco-catolică, motivul fiind diferendul patrimonial privind clădirile bisericilor. În două comunicate de presă, ierarhii ortodocşii şi greco-catolicii bihoreni se acuză reciproc de stricarea păcii spirituale şi interconfesionale dintre românii din Vintere, comuna Holod
"În dimineaţa zilei de 28 noiembrie 2012, la Vintere, în judeţul Bihor, greco-catolicii agresivi au pus, din nou, în pericol pacea socială, încălcând grav Legea Cultelor din România, care stipulează rolul de factori ai păcii sociale pentru cultele religioase recunoscute oficial. Practicând provocarea, urmărind scandalul cu orice preţ, uniţii au profitat de pacea şi liniştea la care nu au sperat, deşi atât de degradant s-au comportat, încât au mers până la a bate la porţile sătenilor pentru a-i chema la biserică, unde era pregătită începerea scandalului şi filmarea acestuia, şi au spart, hoţeşte, pe furiş, biserica, intrând fraudulos în sfântul lăcaş, împreună cu executorul judecătoresc şi cu jandarmii, care şi-au depăşit atribuţiile, la comanda şefului lor actual, devenit, peste noapte, purtător de cuvânt şi susţinător de cauză al episcopiei unite de la Oradea" se arată într-un comunicat de presă al Epicopiei Ortodoxe a Oradiei, publicat de Agenţiei Basilica al Patriarhiei Române. Singura biserică din Vintere face obiectul unui proces încă nefinalizat, susţin ortodocşii, cu privire la plata despăgubirilor pentru investiţiile necesare şi utile efectuate asupra sfântului lăcaş şi a stabilirii unui drept de retenţie, până la achitarea integrală a acestora de către partea greco-catolică. Ortodocşii au decis, de altfel, să-şi construiască o nouă biserică. "Reprezentanţii greco-catolici au apelat la executorul judecătoresc datorită faptului că reprezentanţii Bisericii Ortodoxe Române au refuzat orice formă de dialog constructiv şi soluţia practică de slujire alternativă a celor două comunităţi religioase în biserica greco-catolică din localitate. În data de 22 noiembrie 2012 a avut loc la sediul Prefecturii Bihor o întâlnire între parohia greco-catolică şi cea ortodoxă din Vintere, mediată de prefectul Judeţului Bihor, domnul Claudiu Pop, prin care s-a dorit găsirea unei soluţii amiabile pentru ca şi credincioşii greco-catolici să poată celebra, după 64 de ani, în biserica în care s-au rugat şi strămoşii lor. La întâlnire au mai participat: chestorul Liviu Popa, şeful Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Bihor, şi colonelul Ioan Huluban, şeful Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Bihor", se arată în comunicatul Episcopiei Greo-Catolice de Oradea. Greco-catolicii susţin că oficialităţile enumerate au sesizat lipsa de colaborare a părţii ortodoxe. "Menţionăm că Biserica Greco-Catolică nu doreşte ca credincioşii ortodocşi din localitate să rămână fără o biserică în care să se poată ruga şi consideră că soluţia slujirii alternative este, şi în acest caz, calea de urmat. Considerăm că, la fel ca în occident, unde Biserica Ortodoxă celebrează în sute de biserici primite de la Biserica Catolică, celebrarea alternativă este rezolvarea prin care credincioşii celor două culte să nu fie privaţi de a se putea ruga într-un lăcaş de cult", se mai arată în comunicat.
Punctul de vedere al Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei cu privire la diferendul patrimonial legat de biserica din satul Vintere, judeţul Bihor
Agenţia de presă Basilica al Patriarhiei Ortodoxe Române a publicat integral punctul de vedere al BOR faţă de conflicul din Vintere. "Cu două zile înainte de sărbătoarea Sfântului Apostol Andrei cel Întâichemat, Ocrotitorul României şi a Sfântului Ierarh Andrei (Şaguna), Mitropolitul Transilvaniei şi cu trei zile înaintea Zilei Naţionale a României, simbol al unităţii naţionale şi spirituale a românilor de pretutindeni, în dimineaţa zilei de 28 noiembrie 2012, cu începere de la ora 8, s-a petrecut o nouă agresiune greco-catolică împotriva credincioşilor ortodocşi, la graniţa de vest a ţării, lângă Ungaria, în judeţul Bihor, în localitatea Vintere. Nu este prima agresiune greco-catolică antiortodoxă din ultima vreme, ea înscriindu-se în şirul nefast al agresiunilor uniate la adresa credincioşilor majoritari ai ţării, îndeosebi în ultimii ani şi în special în judeţele din partea de nord-vest a Transilvaniei, lângă frontiera româno-maghiară, acţiuni ce au un vădit caracter prozelitist, urmărind tulburarea echilibrului confesional existent şi periclitând iresponsabil pacea socială. După o regie preabine cunoscută şi deja aplicată în mod perfid şi în alte situaţii (Vălani de Beiuş, Văşad, etc.), în prezenţa forţelor de ordine şi cu executorul judecătoresc de faţă, folosindu-se de hotărâri judecătoreşti părtinitoare, sfidând procesele încă în curs, şi făcând apel la aşa-zişi „credincioşi ortodocşi", în fapt provocatori aduşi anume pentru a crea situaţii conflictuale şi a le exacerba, neuitând să invite şi reprezentanţii presei la scandal, în dimineaţa zilei de 28 noiembrie 2012, la Vintere, în judeţul Bihor, greco-catolicii agresivi au pus, din nou, în pericol pacea socială, încălcând grav Legea Cultelor din România, care stipulează rolul de factori ai păcii sociale pentru cultele religioase recunoscute oficial.Practicând provocarea, urmărind scandalul cu orice preţ, uniţii au profitat de pacea şi liniştea la care nu au sperat, deşi atât de degradant s-au comportat, încât au mers până la a bate la porţile sătenilor pentru a-i chema la biserică, unde era pregătită începerea scandalului şi filmarea acestuia, şi au spart, hoţeşte, pe furiş, biserica, intrând fraudulos în sfântul lăcaş, împreună cu executorul judecătoresc şi cu jandarmii, care şi-au depăşit atribuţiile, la comanda şefului lor actual, devenit, peste noapte, purtător de cuvânt şi susţinător de cauză al episcopiei unite de la Oradea. Singura biserică din Vintere face obiectul unui proces încă nefinalizat, cu privire la plata despăgubirilor pentru investiţiile necesare şi utile efectuate asupra sfântului lăcaş şi a stabilirii unui drept de retenţie, până la achitarea integrală a acestora de către partea greco-catolică. În momentul de faţă, există o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, cu aplicare provizorie, până la rămânerea definitivă şi irevocabilă a hotărârii ce se va pronunţa în procesul anterior menţionat, care permite părţii unite accesul zilnic în biserică, dar nu presupune părăsirea sfântului lăcaş, nici predarea acestuia de către partea ortodoxă, cum nu permite nici deposedarea parohiei ortodoxe de sfântul lăcaş prin intermediul executorului judecătoresc şi al unităţii de jandarmi, în frunte cu comandantul Inspectoratului Judeţean Bihor, prezent şi activ la acţiunea provocatoare şi profund antipatriotică, înaintea sărbătoririi Zilei Naţionale a României, fapt strigător la cer, în condiţiile în care, în localitatea Vintere trăiesc 676 credincioşi ortodocşi, iar greco-catolici sunt abia 12 indivizi, cu atât mai mult cu cât parohia ortodoxă a oferit despăgubiri părţii uniate, acceptate iniţial, dar respinse ulterior. Din păcate, credincioşii ortodocşi din Vintere au fost supuşi, mai cu seamă în cursul anului 2012, unor agresiuni permanente şi fără precedent ca intensitate şi ostilitate, unei hărţuiri incredibile şi de neconceput, ştiut fiind că vine din partea unor creştini. Amploarea maximă a hărţuirii spirituale s-a înregistrat în timpul marilor perioade de post, care ar trebui respectate şi de greco-catolici, ca timp privilegiat al rugăciunii şi reculegerii, al abţinerii de la fapte rele, tulburări şi inadmisibile provocări: Sfântul şi Marele Post al Păresimilor, chiar şi în Sfânta şi Marea Săptămână a Pătimirilor Mântuitorului, Postul Adormirii Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi, acum, Postul Naşterii Domnului. Aceste acţiuni unilaterale, de ameninţare la adresa păcii sociale, de intimidare a credincioşilor Bisericii străbune, ai căror strămoşi au ridicat, din piatră, cu braţele şi pe cheltuiala lor, monumentala biserică din Vintere, astfel de provocări, străine simţămintelor creştineşti şi total lipsite de eleganţă, repetate după regia deja consacrată în anul 2012 la Văşad, în perioada pascală, nu pot contribui la buna înţelegere între oameni, distrug pacea confesională, şi aşa destul de fragilă, şi fac imposibil dialogul. Ele ascund vicleşuguri pe care le credeam demult apuse şi denotă o neînţelegere inexplicabilă, altfel decât din perspectivă materialistă, a lecţiilor, uneori dure, ale istoriei. Nici într-un caz, gesturile de inamiciţie şi agresiune nu pot sta la baza raporturilor dintre comunităţi chemate la convieţuire. Atare fapte fac imposibilă slujirea alternativă, în condiţiile în care, fapt dovedit, mai devreme sau mai târziu, credincioşii ortodocşi majoritari, dar nedreptăţiţi prin hotărâri judecătoreşti strâmbe, fie ele şi definitive şi irevocabile, sunt alungaţi din bisericile unde s-au botezat, cuminecat, cununat şi prohodit atât ei, cât şi moşii şi strămoşii lor. Facem apel la pace şi linişte, şi îi chemăm pe bunii noştri credincioşi la trezvie duhovnicească şi rugăciune stăruitoare către Preasfânta Treime, Tatăl şi Fiul şi Sfântul Duh, mulţumindu-le pentru statornicia în dreapta credinţă şi felicitându-i pentru înţelepciunea şi demnitatea cu care au înţeles să respingă tentaţia hibridului spiritual, fie el prezentat în cele mai strălucitoare şi ispititoare oferte. De altfel, Consiliul Parohial al parohiei ortodoxe române din Vintere a hotărât ridicarea unei noi biserici parohiale. „Adevărat, adevărat zic vouă: cel ce nu intră pe uşă, în staulul oilor, ci sare pe aiurea, acela este fur şi tâlhar.Iar cel ce intră prin uşă este păstorul oilor.Acestuia portarul îi deschide şi oile ascultă de glasul lui, şi oile sale le cheamă pe nume şi le mână afară.Şi când le scoate afară pe toate ale sale, merge înaintea lor, şi oile merg după el, căci cunosc glasul lui.Iar după un străin, ele nu vor merge, ci vor fugi de el, pentru că nu cunosc glasul străinilor." (Ioan 10, 1-5)" Biroul de presă al Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei
Parohia greco-catolică din Vintere a fost pusă în posesia bisericii din localitate
"În dimineaţa zilei de 28 noiembrie 2012, Parohia Greco-Catolică din Vintere, judeţul Bihor, a fost pusă, de către executorul judecătoresc, în posesia bisericii din localitate, al cărei proprietar de drept este. Reprezentanţii Bisericii Ortodoxe Române au refuzat să îşi îndeplinească obligaţiile şi să permită de bună voie accesul în imobil reprezentanţilor Bisericii Greco-Catolice. Biserica Greco-Catolică consideră celebrarea alternativă ca fiind, şi în acest caz, calea de urmat pentru ca credincioşii celor două culte să nu aibă de suferit. Biserica greco-catolică din Vintere, judeţul Bihor, a fost confiscată de Statul Român în 1948 şi dată în folosinţă Bisericii Ortodoxe Române. După căderea regimului comunist, ca urmare a refuzului sistematic al Bisericii Ortodoxe Române de a permite accesul credincioşilor greco-catolici din Vintere în biserică, Parohia Greco-Catolică a deschis acţiune în justiţie pentru recuperarea bisericii, proces care a fost câştigat definit şi irevocabil în anul 2008. Decizia civilă nr. 4643/2012 pronunţată în data de 1 noiembrie 2012 obligă Parohia Ortodoxă să permită comunităţii greco-catolice accesul zilnic în biserică pentru desfăşurarea activităţilor religioase specifice cultului greco-catolic. Reprezentanţii greco-catolici au apelat la executorul judecătoresc datorită faptului că reprezentanţii Bisericii Ortodoxe Române au refuzat orice formă de dialog constructiv şi soluţia practică de slujire alternativă a celor două comunităţi religioase în biserica greco-catolică din localitate. În data de 22 noiembrie 2012 a avut loc la sediul Prefecturii Bihor o întâlnire între parohia greco-catolică şi cea ortodoxă din Vintere, mediată de prefectul Judeţului Bihor, domnul Claudiu Pop, prin care s-a dorit găsirea unei soluţii amiabile pentru ca şi credincioşii greco-catolici să poată celebra, după 64 de ani, în biserica în care s-au rugat şi strămoşii lor. La întâlnire au mai participat: chestorul Liviu Popa, şeful Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Bihor, şi colonelul Ioan Huluban, şeful Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Bihor. La această întâlnire partea greco-catolică a venit cu un program de slujire alternativă, în care urma să slujească între orele 09:00 şi 11:00. Partea ortodoxă, cu toate că ştia scopul întâlnirii de la prefectură, nu a venit cu nici o propunere din partea sa, lucru observat şi de domnul prefect. Pentru că partea ortodoxă nu a fost de acord cu acest program, partea greco-catolică a acceptat varianta slujirii între orele 09:00 şi 10:30. Din păcate, partea ortodoxă nu a fost de acord nici cu această propunere.În consecinţă, a avut loc o nouă întâlnire vineri, 23 noiembrie, la sediul Primăriei Holod, la care au participat cele două părţi, mediată de primarul comunei Holod, domnul Ioan Horga. Nici de această dată nu s-a ajuns la un acord cu privire la orarul celebrărilor alternative. Întrucât Parohia Ortodoxă nu şi-a îndeplinit obligaţia de a respecta hotărârea judecătorească, executorul a decis trecerea la executare silită. În dimineaţa zilei de 28 noiembrie, executorul judecătoresc, însoţit de către poliţie şi jandarmerie, s-a deplasat la biserica din Vintere pentru a permite accesul în biserică preotului şi credincioşilor greco-catolici. Deşi a fost înştiinţat în mod oficial despre acest lucru, preotul ortodox nu a fost prezent la faţa locului şi nu a putut fi găsit de către executorul judecătoresc nici la domiciliul său şi nici telefonic. De asemenea, nu a fost prezent nici un alt reprezentant al Bisericii Ortodoxe Române sau al Parohiei Ortodoxe din localitate. Executorul judecătoresc a constatat că partea ortodoxă nu şi-a îndeplinit obligaţiile prevăzute în titlul executor, refuzând în mod tacit să îşi îndeplinească aceste obligaţii. Din această cauză, executorul judecătoresc a fost obligat ca, pentru a pune în posesie partea greco-catolică, să ceară deschiderea forţată a celor două uşi ale bisericii. Uşile bisericii au rămas intacte, aplicându-se provizoriu câte un lacăt pe fiecare, până la schimbarea yalelor. Un exemplar al cheilor de la noile lacăte a fost predat preotului greco-catolic, un al doilea a fost introdus de către executorul judecătoresc în cutia poştală de la domiciliul preotului ortodox din Vintere, iar un al treilea exemplar va fi înmânat, de către acelaşi executor, Episcopiei Ortodoxe a Oradiei. Menţionăm că Biserica Greco-Catolică nu doreşte ca credincioşii ortodocşi din localitate să rămână fără o biserică în care să se poată ruga şi consideră că soluţia slujirii alternative este, şi în acest caz, calea de urmat. Considerăm că, la fel ca în occident, unde Biserica Ortodoxă celebrează în sute de biserici primite de la Biserica Catolică, celebrarea alternativă este rezolvarea prin care credincioşii celor două culte să nu fie privaţi de a se putea ruga într-un lăcaş de cult."
Biroul de presă al Episcopiei Greco-Catolice de Oradea
Afirmatia ca Biserica romaneasca a fost de la inceputul ei ortodoxa, in sensul ca nu a depins niciodata de Biserica Romei, este inexacta, ba este chiar cel mai sfruntat fals istoric, sustinut exclusiv de istoriografia confesionalista bisericeasca a Ortodoxiei romanesti, in discordanta totala fata de istoriografia nationala romaneasca, sustinuta de istorici consacrati si oameni de cultura, ortodocsi si ei, dar obiectivi si neinteresati in confesionalism. Realitatea este ca in primul mileniu crestin, in Biserica una nedespartita, romanii, crestinati sub forma romana, cu rit daco-roman de limba latina, au fost sub jurisdictia bisericeasca a Romei, pana la slavizarea Bisericii romanesti prin bulgari. Aceasta ne-o spun istoricii. Dimitrie Onciul: "Prin bulgari si odata cu dansii am fost despartiti de Biserica Romana, de la dansii am primit limba slavona in Biserica si Stat, care domina apoi viata noastra intelectuala pana in secolul al XVIII-lea. Asa ne-a fost fatalul destin al istoriei. Pana atunci ritul latin a fost dominant in Biserica noastra dependenta de Roma" (Omagiu lui Titu Maiorescu, Bucuresti, Edit.Socec, 1900, p.632).
Bineinteles ca varianta slujirii alternative in Biserica din localitate este una de bun simt si convenabila pentru toti! Cine agita spiritele si atata lumea la confruntare isi face un mare pacat!
"Faclia aprinsa la Blaj acum 200 de ani n-a mai putut fi stinsa de atunci - si nici nu se va stinge vreodata... Odata trezita constiinta latinitatii noastre, nimeni si nimic n-o mai poate nimici; de generatii ea face parte din insasi constiinta noastra de romani. Limba, literatura si cultura romaneasca moderna poarta pecetea faurita la Blaj; cu cate lacrimi, cu cat sange si cu cat geniu, o stie numai istoricul care si-a inchinat viata cercetand aceasta epoca eroica. Asemenea creatii spirituale n-au moarte, caci ele s-au identificat cu insusi geniul Neamului care le-a dat nastere." (Mircea Eliade, Paris, 1954)
Unii spun ca pana la 1948 au fost greco catolici.Alti ca pana la 1700 au fost ortodocsi. Dar pana la 1054 cum a fost oare? Ignoranta (prostia) este mama multor dusmanii. Educatia ortodoxa se poate vedea pe acest site> ?v=KGIkPUlj-Fw
Daca actele de proprietate dovedesc ca aceasta bic.din Vintere a fost a greco-catolicilor de ce atatea intrebari.Trebuia partea ortodoxa sa o restituie in 1990 de buna voie si nesilita de nimeni,ceea ce ar fi trebuit sa se faca la nivel national.Partea ortodoxa nu cunosc poruncile referitor la bunul aproapelui tau.20 de ani s-a asteptat destul,iar daca nu a fost restituita trebuia sa se actioneze silit,altfel ortodocsi mai stateau inca 100 de ani fara sa le pese ca incalca poruncile.Cand scrieti un articol va rugam sa va informati deoarece s-a afirmat ca bis.din Vintere a fost construita de ortodocsi ceea ce e fals.Nici un judecator nu dadea castig de cauza daca titlul de proprietate nu era a bis. greco-catolice.Eu sunt protestant ,dar asa vad eu realitatea si cred ca toata lumea ar trevbui sa vada adevarul.
Biserica din Vintere este construita pe pamintul care a fost al greco catolicilor dar a fost construita de catre credinciosii ortodocsi.In In Vintere au fost inainte de greco-catolici ortodocsi,iar acesti greco catolici s-au folosit de oameni de naivitatea lor promitindu-le marea cu sarea,pina cind si-au facut obiectivele.Nu stiu cine este acest Jula ca nu e din Vintere si ar trebui ca sa mearga de unde a venit,sa nu intige oamenii,care de fapt nu sunt de partea lui.
rusine sa le fie impreuna cu jula florin un om de nimin fara caracter si frica de D-zeu in sfantul post sa vaca atata circ intre oameni sa se duca jula florin sa slujeasca la casa de copii unde e crescut rusine sa ii fie un dobitoc de om
SA speram ca va fi pace si intelegere intre cele 2 comunitati crestine.
Să nu uitaţi că Vintere a dat bisericii greco-catolice pe episcopul Iuliu Hirţea.
La recensământul din 1930 în Vintere au fost înregistrați 1.583 locuitori, dintre care 1.440 greco-catolici, 67 baptiști, 39 ortodocși, 22 mozaici, 9 reformați și 6 romano-catolici. Deci moşii şi strămoşii actualilor ortodocşi au fost 91% greco-catolici.