Oradea a semnat şapte din cele 10 contracte aferente achiziției în comun de echipamente medicale în cadrul unui amplu proiect pe fonduri europene în valoare de 9,7 milioane euro, din care municipiului îi revin 4,7 milioane. Printre echipamentele achiziționate se numără un Sistem Angio CT, unic în România, care va funcționa în premieră la Spitalul Județean Oradea.

Sistemul este unul hibrid folosit în radiologia intervențională vasculară și nonvasculară, compus dintr-un computer tomograf și un braț fluoroscopic cu care se pot achiziționa imagini secționale din zona de interes, combinat cu imaginile angiografice. Acestea se pot efectua în aceeași încăpere, fără ca medicii să fie nevoiți să mute pacientul. Astfel, se pot aborda patologii complexe prin intervenții minim invazive și cu timp de recuperare scurt.

Sistemul Angio CT este dedicat radiologiei intervenționale, dând posibilitatea medicilor ca în cazul pacientului cu atac vascular cerebral să intervină în timp real, izolând zona afectată a creierului și prevenind în acest fel extinderea în zonele sănătoase. Pacientul tratat cu acest aparat va putea ieși din spital pe picioarele lui, în doar câteva ore de la diagnosticare.

Patologiile care se pot aborda cu un astfel de sistem sunt atacul ischemic acut, anevrismele cerebrale și malformațiile arterio-venoase (Neuroradiologie), chemoembolizări, ablație tumori hepatice, renale (Oncologie), patologia vasculară periferică - repermeabilizarea vasculară și Patologia nonvasculară  - drenaje de colecții, puncţii biopsie.

Prin echipamentele medicale achiziționate, sistemul sanitar orădean, dar și celelalte unități sanitare aflate în administrarea partenerilor de proiect vor fi interconectate în timp real prin sistemul de telemedicină, dorindu-se o creștere a resurselor disponibile prin mijloace tehnologice moderne, indiferent de locația în care un cetățean solicită asistență medicală pe plan local.

Municipiul Oradea a fost desemnat să deruleze achiziția publică în comun, în numele unităților administrativ-teritoriale partenere în proiect, pentru zece loturi reprezentând echipamente și sisteme medicale de tehnologie avansată.

Pentru fiecare lot de echipamente medicale se încheie un contract de achiziție.  În total vor fi 10 contracte. Dintre acestea, 7 au fost deja semnate, 2 sunt în curs de semnare, iar achiziția care vizează Lotul 2 este în curs de evaluare a ofertelor tehnice.

 

Ce aparate se achiziționează și unde merg

Primul lot semnat este cel de Ecografie Doppler (8 bucăți), achiziția de puțin peste 478 de mii de euro fiind deja finalizată. Beneficiari sunt Spitalul Beiuș (2 bucăți), Spitalul Municipal Dr. Pop Mircea, Spitalul Aleșd și Spitalul Municipal Salonta. Aparatele vor ajunge în Bihor în trei luni. Lotul 2 este format din 6 aparate digitale de radiografie în valoare de 750 de mii de euro (proiectul este în evaluarea ofertelor tehnice). Câte o bucată va fi livrată la Spitalul Beiuș, Spitalul Municipal Dr. Pop Mircea Marghita, Spitalul Aleșd, Spitalul Municipal Salonta, Spitalul Clinic Judeţean de Urgență Oradea, Spitalul Clinic Municipal Dr. Gavril Curteanu Oradea. Aparatele vor fi livrate în 4 luni de la data menţionată în ordinul de începere. Lotul 3 este un Sistem intra-spitalicesc de telemedicină (subansamble plus componente) în valoare de puțin peste 1,1 milioane euro. Aici achiziția a fost deja finalizată urmând ca de ea să beneficieze Spitalul Clinic Județean de Urgentă Oradea, iar anumite componente și subansamble să fie instalate la fiecare spital din judeţ - Spitalul Clinic Municipal Dr. Gavril Curteanu Oradea, Spitalul Beiuș, Spitalul Municipal Dr. Pop Mircea, Spitalul Aleșd, Spitalul Municipal Salonta și Asociaţia Salvatorilor Montani Bihor - Serviciul Judeţean Salvamont Salvaspeo Bihor. Data de livrare este de 6 luni de la data menţionată în ordinul de începere.

Lotul 4 este un Sistem (cu subansamble și componente) de comunicare și arhivare imagini PACS în valoare de aproape 216 mii euro. Sistemul este folosit pentru a prelua, arhiva şi a procesa imagini medicale din una sau mai multe surse, facilitând gestionarea imaginilor necesare pentru a evalua și monitoriza pacienții. Și aici achiziția este finalizată urmând ca sistemul să fie livrat în 3 luni de la data menţionată în ordinul de începere.

Lotul 5 este compus din două videolaringoscoape cu ecran LCD (pentru intubare în condiții de vizibilitate traheală maximă) și unitate de stocare. Achiziția, în valoare de aproape 46,6 mii euro, este deja finalizată urmând ca cele două aparate să fie livrate în 3 luni de la data menționată în ordinul de începere. Beneficiar este Spitalul Clinic Judeţean de Urgență Oradea.

Tot Spitalul Județean este beneficiarul unui Computer Tomograf (achiziție finalizată) în valoare de aproape 431 de mii de euro, care va fi livrat în 4 luni de la data menţionată în ordinul de începere.

Lotul 7 vizează achiziția (finalizată cu contract în curs de semnare) a 10 paturi de Terapie Intensivă pentru Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Oradea. Acestea vor fi livrate în două luni de la data menționată în ordinul de începere, valoare contractată fiind de puțin peste 100 de mii de euro.

Un alt aparat important, achiziționat pentru Spitalul Județean, este un Angio CT (care va ajuta la examinarea rapidă și neinvazivă a inimii și vaselor de sânge) în valoare de puțin peste 1,63 milioane euro. Acesta va fi livrat la jumătate lunii aprilie. Pacienții și medicii de la Spitalul Județean vor avea la dispoziție și un SPECT CT (achiziție finalizată) în valoare de aproape 700 de mii de euro, care urmează să fie livrat în 4 luni de la data menţionată în ordinul de începere. Investigaţia SPECT/CT este o tehnică imagistică hibridă de medicină nucleară care utilizează radiofarmaceutice specifice pentru obținerea datelor funcționale despre un anumit organ sau țesut.

Pentru Asociaţia Salvatorilor Montani Bihor - Serviciul Judeţean Salvamont Salvaspeo Bihor au fost achiziționate două defibrilatoare în valoare de aproape 44 de mii de euro. Acestea vor fi livrate în 3 luni de la data menționată în ordinul de începere.

Ultima achiziție (finalizată), nu însă cea mai puțin importantă, este a unei ambulanțe de tip MMU pentru Spitalul Clinic Judeţean de Urgență Oradea. Valoarea ei este de puțin peste 84,15 mii de euro.

Intitulat „Proiect integrat pentru dezvoltare durabilă în zona montană a judeţului Bihor, îmbunătăţirea accesului şi dezvoltării serviciilor de sănătate în caz de intervenţii medicale în situaţii de urgenţă”, proiectul este finanțat prin programul Interreg V-A România - Ungaria 2014-2020.

Primăria Municipiului Oradea este partener în cadrul acestui proiect, alături de Consiliul Judeţean Bihor, Municipiul Marghita, Municipiul Salonta, Orașul Aleșd și Municipiul Beiuș, precum și Autoguvernarea Locală Berettyóújfalu, Universitatea din Oradea - Facultatea de Medicină și Farmacie, Serviciul Județean Salvaspeo Bihor, reprezentat juridic prin Asociația Salvatorilor Montani Bihor - partener asociat şi Spitalul Gróf Tisza István - partener asociat.

Proiectul este implementat de Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională din cadrul Primăriei Oradea.