Anca Grama, directorul executiv al Direcţiei de Asistenţă Socială Oradea, a prezentat joi, 26 ianuarie, raportul de activitate al instituției pe anul 2022. La întâlnirea cu jurnaliștii a participat și viceprimarul Antonia Nica.

 

„2022 a fost și pentru DASO un an al reducerii impactului pandemiei, atât la nivel individual, cât și la nivelul comunității orădene. Oarecum firesc, DASO ar fi trebuit să aibă mai puțin de lucru, pentru că presiunea socială și individuală au scăzut. Nu a fost așa... Volumul de muncă nu numai că s-a menținut în asistența și suportul persoanelor vulnerabile, dar a și crescut. DASO s-a adaptat, însă, rapid tuturor provocărilor, pentru că, atunci când vorbești de persoane în nevoi și persoane vulnerabile, e nevoie de fapte, de resurse imediate, de muncă și de livrare imediată. Dar colegii mei s-au adaptat rapid, au inițiat noi proiecte, noi colaborări, și au reușit să mențină solidaritatea dintre orădeni pentru cei aflați în nevoie. Pentru tot ceea ce au făcut în anul 2022, îi felicit, le mulțumesc și îi asigur de întregul meu sprijin”, a spus viceprimarul Antonia Nica.

În continuare, a luat cuvântul Anca Grama, directorul executiv al DASO. Aceasta a mulțumit colegelor ei, Adina Ciucioiu și Consuella Govor, precum și tuturor colegilor care, anul trecut, în perioada cât a lipsit, fiind în concediu de maternitate, „au făcut față cu brio tuturor provocărilor”.  

Obiectivul Direcției de Asistență Socială Oradea este creșterea calității vieții, prin prevenirea și depășirea unor situații de dificultate, vulnerabilitate sau dependență, care pot duce la marginalizarea și excluziunea socială.

„Noi, ca instituție, am încercat să ajutăm fiecare cetățean care ne-a trecut pragul. Rolul nostru este foarte important, nu doar pentru cetățenii vulnerabili aflați în nevoie, pentru oamenii fără adăpost și beneficiari de ajutor social, ci și pentru părinții care își duc copii la creșă, pentru vârstnicii noștri din comunitate, pentru mamele care beneficiază de indemnizație de creștere a copilului, de alocație pentru copii sau pentru cei care au nevoie de anchete sociale din partea instituției noastre, respectiv persoanele care urmează să fie încadrate în grad de handicap, copiii care au nevoie de orientare școlară, pentru solicitanții de ajutor de încălzire și pentru refugiații ucraineni”, a subliniat Anca Grama.

Peste 15.000 de solicitări

În decursul anului trecut, 15.033 de solicitări au fost depuse la DASO prin Serviciul Relații cu Publicul și Evaluare Inițială, în ușoară scădere față de anul 2021.

În ceea ce privește beneficiile acordate de către DASO în anul 2022, în baza Legii 416/2001, numărul mediu lunar de dosare de ajutor social aflate în plată este de 127, iar 240 de persoane sunt beneficiare de ajutor social/lună. Lunar, un număr mediu de 34 de persoane apte de muncă beneficiare de ajutor social au fost propuse pentru efectuarea unor acțiuni sau lucrări de interes local, iar 99 de solicitări au fost aprobate pentru a primi ajutor de urgență, suma totală fiind de 141.400 lei.

„Majoritatea celor care au solicitat ajutorul de urgență au făcut acest lucru pentru chestiuni medicale, dar au fost și alte situații”, a precizat directorul DASO.

Lunar, 68 de persoane au beneficiat în anul 2022 de cantină socială, dintre care 24 de persoane au fost propuse pentru efectuarea unor acțiuni sau lucrări de interes local.

„De asemenea, am avut 13 înmormântări gratuite, pentru cadavre cu identitate necunoscută sau fără aparținători, care au fost suportate de instituția noastră, și 57 de dosare pentru alocația de susținere a familiei aflate în plată în decembrie 2022”, a subliniat Anca Grama.

O situația comparativă 2021-2022, în ceea ce privește numărul beneficiarilor de ajutoare sociale, arată că acesta s-a menținut de la un an la altul. Practic, cei care solicită și primesc aceste ajutoare sociale sunt cei care realmente au nevoie și au dreptul să beneficieze de ajutorul social.

În ceea ce privește ajutorul de încălzire, din 1 ianuarie până în 31 decembrie 2022 s-au depus 2.145 de solicitări de ajutor de încălzire, din care 2.010 dosare au fost puse în plată. Practic, numărul de solicitări pentru ajutorul de încălzire a crescut considerabil, de la 1.881 de solicitări în 2021, la 2.145 de solicitări în anul 2022.

„Colegii mei de la serviciul social fac anchetele sociale și pentru cei care depun solicitări pentru ajutorul de încălzire, iar acolo unde îi găsesc cu venituri nedeclarate sau cu proprietăți nedeclarate, sau pur și simplu nu se încadrează ca venituri, nu le pot acorda acest drept”, a mai spus directoarea DASO.