Direcția de Asistență Socială Oradea vine în sprijinul părinților cu sfaturi şi soluţii oferite de specialişti în domeniul creşterii şi educaţiei copiilor în mediul online.

Întrucât măsurile în vigoare privind răspândirea și combaterea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 nu permit în această perioadă întâlnirea cu părinții, reprezentanții DAS Oradea vin în sprijinul acestora cu sfaturi şi soluţii oferite de specialişti în domeniul creşterii şi educaţiei copiilor chiar și în mediul online.

Tema aleasă - „Activităţi de educaţie timpurie în creşe” - a fost pregătită de către Nicoleta Simona și Paula Tabita, educatoare în cadrul Creșei nr. 9 – „Căsuța din Poieniță”, părinții interesați putând afla cu această ocazie care sunt activităţile de educație timpurie desfășurate în creșe și care este rolul acestora în dezvoltarea armonioasă a copiilor.

În creşe, pe lângă îngrijire şi servicii medicale, copiii au parte de activităţi menite să le deschidă drumul spre învăţarea lucrurilor care îi înconjoară, activităţi care acoperă cele cinci arii de dezvoltare a copilului: dezvoltarea fizică, a sănătăţii şi a igienei, dezvoltarea socio-emoţională, învăţarea, dezvoltarea limbajului şi a comunicării şi dezvoltarea cognitivă.

„Educaţia timpurie este un demers care vizează copilul şi dezvoltarea sa integrată, dar şi dezvoltarea abilităţilor parentale şi instituţionale, cu scopul de a răspunde cât mai adecvat nevoilor individuale ale copilului. În creșe, educația timpurie se realizează pe baza unui curriculum național, centrat pe dezvoltarea fizică, cognitivă, emoțională și socială a copiilor, respectiv pe evaluarea, diagnosticarea și remedierea timpurie a eventualelor deficiențe de dezvoltare”, menționează reprezentanții DAS Oradea.

Potrivit acestora, curriculumul pentru educaţia timpurie a copiilor cu vârsta cuprinsă între naştere şi trei ani se raportează la câteva principii: abordarea holistică a dezvoltării copilului; educaţia centrată pe copil şi pe dezvoltarea globală în contextul interacţiunii cu mediul natural şi social; adecvarea la particularităţile de vârstă şi individuale; evitarea exprimărilor, prejudecăţilor de tip discriminator; incluziune socială; luarea în considerare a nevoilor educaţionale speciale ale copiilor; celebrarea diversităţii; luarea în considerare a experienţei culturale şi educaţionale cu care copilul vine din familie și comunitate; centrarea pe nevoile familiilor; valorificarea principiilor învăţării autentice.

Potrivit reprezentanților DAS Oradea, obiectivele specifice ale educaţiei timpurii ale copilului de la naştere la 3 ani sunt următoarele: dezvoltarea integrală normală și deplină a copilului, valorificându-se potenţialul fizic și psihic al acestuia și respectându-se ritmul propriu de dezvoltare al acestuia, nevoile sale şi specificul activităţii sale de bază în învăţare - jocul; dezvoltarea capacităţii de a interacţiona cu alţi copii, cu adulţii şi cu mediul pentru a dobândi cunoştinţe, deprinderi, atitudini şi conduite noi; încurajarea explorărilor, exerciţiilor, încercărilor şi experimentărilor, ca experienţe autonome de învăţare; descoperirea de către fiecare copil a propriei identităţi, a autonomiei şi dezvoltarea unei imagini de sine pozitive; sprijinirea copilului în achiziţionarea de cunoştinţe, capacităţi, deprinderi şi atitudini necesare acestuia la intrarea în școală şi pe tot parcursul vieţii.

„Rutinele sunt activități reper după care se derulează întreaga activitate a zilei. Acestea sunt: sosirea copilului, întâlnirea de dimineață, micul dejun, deprinderile de igienă, masa de prânz, somnul și plecarea acasă. Tranzițiile sunt activități de scurtă durată care fac trecerea de la activitățile de rutină la cele de învățare (ex: joc cu text și cânt, cu anumite mișcări cunoscute deja de copii). Jocurile și activitățile liber alese sunt cele pe care de regulă copiii și le aleg și care îi ajută să socializeze unii cu alții”, mai transmit reprezentanții DAS Oradea.