Cu toate că schimbarea reclamă timp, sistemul de învăţământ continuă să amelioreze de la un an la altul: problemele grave ale copiilor de clasele V-VIII care nu ştiu să scrie şi să citească, cu un nivel slab de pregătire; a copiilor care nu frecventează şcoală şi înregistrează absenţe, a performanţelor şcolare foarte slabe. Pe lângă sărăcie şi familii din comunităţi defavorizate, copii ce au rămas repetenţi de mai multe ori, presiunea de a face bani, membri ai familiei care au abandonat şcoala, efectele migraţiei, căsătoriile şi naşterile timpurii sunt câţiva din factorii ce determină rata mare a abandonului şcolar.

Exemplul ONG

Şcolile locale din judeţul Bihor pot derula programe şi pot implementa măsuri educaţionale care să înlăture, să diminueze situaţia abandonului şcolar prin: Grădiniţe estivale, Programe de tip Afterschool, Şcoli de vară, Şcoli de părinţi, Programe de instruire pentru cadrele didactice, Centre de zi, Programe de stimulare a desegrăgării şcolare; Programe de sprijin adresate copiilor şi părinţilor; Dezbateri pentru a găsi soluţii care să rezolve criza copiilor din coloniile de romi, pentru a schimba în timp situaţia actuală. Fundaţia Ruhama în colaborare cu şcolile locale din peste 20 de comunităţi au implementat aceste tipuri de programe ducând la rezultate semnificative. Conform primei evaluări externe realizată asupra rezultatelor produse de programele socio educaţionale ale Fundaţiei Ruhama avem cocluzii care indică faptul că înainte de intervenţia organizaţiei, până în anul 2006 - rata de retenţie scolara era de 78,8% la nivelul întregii populaţii de elevi, 64,7% la nivelul elevilor romi si 62,5% la nivelul elevilor romi din şcolile în care lucreaza fundatia. Dupa intervenţiile fundaţiei prin programele specifice - începand cu anul 2006 - rata de retenţie a elevilor romi din şcolile în care lucreaza fundaţia a crescut la 87,2%, nemaiexistând diferenţe semnificative intre elevii romi si intreaga populatţie de elevi. Altfel spus, a crescut procentul elevilor romi care rămân în şcoală de la un an şcolar la altul şi a scăzut rata de abandon şcolar. Rata de abandon a elevilor romi în şcolile abordate era, îinainte de anul 2006, semnificativ mai mare decât cea a elevilor neromi şi se înscria într-un trend ascendent. În perioada 2006-2010, rata de abandon a elevilor romi din şcolile abordate a înregistrat un trend descendent, rata scăzând semnificativ. Un alt rezultat al acestor măsuri este dat de numărul copiilor care aleg continuarea studiilor prin înscrierea la liceu, număr care indică o creştere semnificativă de la anul 2007 cînd Fundaţia Ruhama era la un an de colaborare în parteneriatul cu Inspectoratul Şcolar Judeţean, la anul 2011. În anul 2007, numai 16 copii din comunităţile rome ale judeţului Bihor în care activam au ales continuarea studiilor la liceu, iar în 2011 peste 90 de copii romi sunt înscrişi pe locurile acordate persoanelor din minoritatea romă.