Întrucât președintele Asociației Caritas Eparhial Oradea, părintele Vasile Șoptea, și-a dat demisia într-un moment important pentru viitorul organizației, Preasfinția Sa Virgil Bercea, episcopul greco-catolic de Oradea, a decis ca părintele Olimpiu Todorean să reia această funcție.

 

„Având în vedere că președintele Asociației Caritas Eparhial Oradea, părintele Vasile Șoptea, și-a dat demisia într-un moment important pentru viitorul organizației: opt proiecte aprobate de diverși finanțatori care urmează a fi implementate; Casa Frențiu, începută în anul 2008, trebuind să fie dată în folosință și licențiată anul acesta, un proiect major de investiție pentru dezvoltarea unui nou centru Caritas la Ioaniș, precum și lipsa de personal în cadrul asociației, PSS Virgil Bercea a decis să reiau funcția de președinte al Caritas Eparhial Oradea”, a transmis, ieri, printr-un comunicat de presă, pr. Olimpiu Todorean.

În contextul în care au existat în ultima perioadă importante schimbări de strategie sau de personal ale principalilor parteneri externi, în timp ce ultimul an a însemnat derularea serviciilor sociale existente - Cantina Socială, Centrul de zi pentru copii și Centrul de îngrijire socio-medicală la domiciliu pentru persoanele vârstnice, fără niciun fel de susținere financiară din partea Ministerului Muncii și al Protecției Sociale - s-a considerat că Asociația Caritas Eparhial Oradea are nevoie urgentă de o persoană cu experiență, care să cunoască foarte bine organizația, strategia de dezvoltare și care să poate relua din mers și să continue cu succes activitatea și proiectele.

 

Obiective strategice 2017-2020

„Pentru că PSS Virgil Bercea este foarte sensibil la problemele sociale, și pentru că este conștient de importanța modului în care va continua activitatea Asociației Caritas Eparhial Oradea, când mi-a cerut să reiau conducerea organizației, am acceptat această sarcină”, mai spune Olimpiu Todorean, menționând că, în urma planificării strategice, s-au conturat câteva obiective strategice pe care el le va pune în aplicare împreună cu toți angajații și voluntarii asociației. Aceste obiective sunt următoarele: înființarea și licențierea a cinci servicii sociale noi: Centrul de Zi pentru consiliere și sprijin părinți și copii, Ioaniș, Centrul rezidențial pentru persoane vârstnice, Casa Frențiu, și alte trei centre de îngrijire la domiciliu în Zalău, Beiuș și Tășnad (infrastructură); scrierea a cel puțin trei proiecte inovative, din care cel puțin unul să fie finanțat și în curs de implementare până anul 2020, precum și creșterea capacității organizației și a partenerilor (Rețeaua Rroma) de a contribui la integrarea socială a persoanelor de entie rromă (Proiecte); dezvoltarea profesională a personalului prin participarea fiecărui angajat la cel puțin două activități de formare profesională/an până în 2020, precum și implicarea activă a unui număr de 400 de voluntari în activitățile ACEO până în 2020 (Resurse Umane); realizarea unei planificări bugetare multi-anuale (2017-2020) corelată cu strategia și elaborarea de bugete anuale de cheltuieli și venituri detaliate pe centre de cost, respectiv elaborarea unei strategii de management al riscurilor financiare și anticiparea unor măsuri de prevenire a efectelor negative asupra ACEO (Financiar / Strângere de fonduri); elaborarea unui set (manual) de proceduri interne, adaptate structurii și dimensiunii ACEO care este actualizat periodic în funcție de modificările legislative sau schimbările din organizație, precum și formularea politicilor sectoriale ale domeniilor în care ACEO activează: politica de protecție a copilului, a vârstnicului, a voluntarilor și în situații de urgență /criză etc. (Sisteme Interne de Management și Operare); dezvoltarea/îmbunătățirea unui sistem de comunicare internă prin intermediul unor instrumente de comunicare scrisă, precum și creșterea impactului pozitiv al comunicării cu mediul extern prin realizarea și implementarea unui plan de promovare a ACEO (Comunicare și Relații Publice); evaluarea potențialului actualelor SC, entități economice și SES-uri înființate de ACEO spre a deveni profitabile astfel încât să constituie o sursă de venit constantă și flexibilă pentru activitățile, serviciile și proiectele ACEO (Activități Economice).

Caritas Eparhial, în cifre

În cadrul Serviciului Cantină Socială, 97 de persoane au beneficiat de servirea mesei calde zilnice, numărul de porții acordate fiind de 18.300. Asistentul social a efectuat în total 81 de vizite pe teren la 17 beneficiari, fiind sprijiniți la obținerea actelor de identitate. În cadrul activității Dușuri Sociale, s-au efectuat 745 dușuri de către 83 de persoane care au solicitat acest serviciu. Asistentul social a efectuat 105 informări despre drepturile și obligațiile beneficiarilor și a oferit/realizat 170 de sesiuni de informare și consiliere socială atât beneficiarilor, cât și aparținătorilor. Au fost admise 26 de persoane noi în cadrul Serviciului de îngrijire la domiciliu (serviciul socio-medical) iar pentru 10 persoane intervenția a fost prelungită. În vederea acordării de servicii medicale, personalul medical a efectuat 1.620 de vizite la domiciliul beneficiarilor. Prin centrele de zi pentru copii s-au oferit zilnic servicii educative și sociale pentru 54 copii și 52 dintre familiile lor au beneficiat de servicii de asistență socială cu scopul de a preveni abandonul școlar și familial.

285 voluntari au sprijinit activitățile asociație, în anul 2016, totalizând 6.210 ore prestate în serviciul aproapelui. În urma activități de fundraising în vederea susținerii obiectivelor asociației (Colecta de Paști, Campania 2%, Swimathon, Loterie, Samariteanul Milostiv, Colecta de Crăciun și Bradul Copiilor) s-a adunat suma de 73.857,4 lei, iar din fonduri externe, de susținere a activităților, suma de 50.000 dolari.