Prin Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal s-a creat un mecanism prin care un cetăţean poate decide modul în care sunt cheltuiţi 1% din impozitul datorat pe venit, direcţionând această sumă către o organizaţie neguvernamentală.

A apărut, astfel, o formă de parteneriat între cetăţean, autorităţi fiscale şi sector ONG. Practic, cetăţeanul spune statului modul în care vrea să fie cheltuită o parte din impozitul său. Sistemul 1% a funcționat în mai multe ţări din Europa Centrală şi de Est: din 1997 în Ungaria şi din 2002 în Lituania, Slovacia şi Polonia.

Asociația Caritas Eparhial Oradea a fost printre primele ONG-uri din țară care a promovat acest mecanism și l-a pus în practică într-o perioadă când toată lumea privea cu scepticism acest lucru.

„Așa cum suntem obișnuiți, Legea apare în 2003, dar normele metodologice de aplicare apar doar în 2004. În lunile februarie - mai 2005, am derulat campania „Puteţi fi generoşi fără să pierdeţi nimic” - „Toţi pentru unu 1% pentru toţi”. Costul campaniei a fost de 5 milioane lei (500 lei). Efectul acestei campanii? În primul rând, cel de imagine: sute de credincioşi, contribuabili au avut încredere în Asociaţia noastră şi, în al doilea rând, cel financiar: în urma direcţionării a 1% din impozitul pe venit au intrat în contul Asociaţiei 47 milioane lei (4.700 lei)”, anunță, printr-un comunicat de presă, pr. Olimpiu Todorean, președintele asociației.

Potrivit acestuia, în anul 2006, douăzeci și opt de voluntary Caritas Eparhial au distribuit în Oradea plicuri personalizate cu informaţii despre procentul de 2% (se majorase între timp) în campania: „Unde-s 2% puterea creşte! Fiţi generoşi!”

„Pentru a veni în ajutorul donatorilor, în plic s-au aflat patru fluturaşi: unul adresat salariaţilor, unul adresat pensionarilor, unul adresat patronilor şi unul adresat celor care aveau mai multe surse de venit. Primii trei fluturaşi conţineau sub adresant modalitatea în care fiecare categorie poate ajuta la construirea „Casei Frenţiu”, precum şi mesajul de mulţumire, iar pe spatele fiecăruia au fost cuprinse informaţii despre cererea privind destinaţia sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual, ce este această cerere, cum se completează, când şi unde se depune. Cel de-al cincilea fluturaş, fiind adresat persoanelor care au mai multe venituri (altele decât din salarii), conţineau informaţii referitoare la completarea Declaraţiei speciale privind veniturile realizate, D200. În anul 2007, în campania „Din nou împreună cu 2%”, am distribuit 10.000 de plicuri și 200 de afișe pentru redirecționarea a 2%. În municipiul Oradea și în Eparhia de Oradea, am organizat două seminarii de pregătire pentru cei 50 de voluntari implicați în distribuirea plicurilor”, mai spune președintele Caritas Eparhial, menționând că din anul 2008, campania s-a derulat sub motto-ul „Construim împreună cu 2%”.

Din anul 2005, până în anul 2017, Asociația a derulat toate campaniile pentru direcționarea a 2% din impozitul pe venit, pentru construirea Centrului Rezidențial „Casa Frențiu”. Iar din anul 2018, prin aceleași metode până în 2020, a organizat campanii pentru diferite proiecte sociale ale asociației.

De la plic la online

Începând cu anul 2019, s-a majorat procentul la 3,5% - un lucru binevenit pentru toate ONG-urile din România. Din păcate, anul 2020 a adus și pandemia cu virusul SARS-CoV-19 și continuă și în 2021. De aceea Asociația Caritas Eparhial Oradea este nevoită să se adapteze noilor vremuri și să extindă metodele de colectare a acestor sume din partea celor care susțin proiectele asociației.

Odată cu rebrandingul Caritas Eparhial Oradea din 2020, s-a reușit inclusiv modernizarea site-ului Asociației, www.caritaseparhial.ro prin care, acum, se poate completa și trimite formularul 3,5% în totalitate digital.

„Tot ce trebuie să facă cei care doresc să ne sprijine este să descarce formularul, să completeze câmpurile cu datele lor, să semneze digital cu ajutorul programului Adobe Reader, iar apoi să reîncarce formularul semnat pe site și astfel ajunge la noi, după care ne ocupăm să îl depunem la ANAF, în termenul de depunere”, explică părintele Olimpiu Todorean.

În acest mod, online-ul a oferit o mulțime de posibilități: informare, socializare cu familia și cu prietenii, cumpărături, diseminare de informații etc.

„Un punct major pozitiv pentru ONG-uri este că oamenii pot afla ușor despre activitatea noastră, pot să le spună și celorlalți și pot face donații online, iar acum pot să completeze formularul 3,5%. Încurajăm cât mai multe persoane să folosească acest instrument pentru a sprijini activitatea ONG-urilor din întreaga țară. La nivel individual, suma nu pare mare, însă om cu om, se adună suficient ca să ne ajute în lupta noastră de a schimba lumea în mai bine”, a conchis președintele asociației.