Au trecut 10 ani şi câţi vor mai trece... Finalizarea lucrărilor la DN 76, o himeră?
A trecut aproape un deceniu de când Ludovic Orban, pe atunci ministru al transporturilor, anunța începerea lucrărilor de modernizare a Drumului Național 76 Oradea-Deva. De atunci, s-au perindat mai mulți miniștri pe la Transporturi și mai multe guverne peste țară. Cu un singur efect pentru şosea: degradarea continuă.
Din păcate, ani de-a rândul, nimic nu s-a mișcat în teren, modernizarea DN 76 rămânând la stadiul de intenție. Când bihorenii începuseră să-și piardă și ultima speranță, "minunea" s-a produs: de câteva luni, pe mai multe tronsoane de drum, au început săpăturile aferente lucrărilor de reabilitare și modernizare a singurului drum important care leagă sud-estul Bihorului de restul țării. Părea că lucrurile au intrat în normal și că, în scurt timp, bihorenii din această parte a județului vor circula în mod civilizat pe DN 76. Numai că nu e să fie: acum, situația este și mai complicată, la fel ca și traficul de pe drumul menționat. Din cauza excavărilor făcute, pe porțiuni întinse de drum se circulă pe un singur sens și asta numai după de se trece de numeroasele stopuri în fața cărora se formează, mai tot timpul, cozi interminabile! Ceea ce îi înfurie pe oameni este lentoarea cu care se lucrează, după excavarea unor porțiuni lungi și numeroase de drum, lucrările de refacere a carosabilului stagnând. Ei bine, tocmai asta nu acceptă șoferii: faptul că s-a săpat foarte mult, dar nu s-a trecut nicăieri la refacerea terasamentului, darmite a covorului asfaltic. Dacă mai adăugăm starea proastă a restului drumului - porțiunile deschise traficului - și temperaturile caniculare, traficul de pe DN 76 poate fi ușor catalogat drept infernal! În aceste condiții, frustrarea acumulată de participanții la trafic este evidentă și legitimă. Mai grav este că angoasa șoferilor nu este singurul și nici măcar cel mai important motiv pentru care ritmul lent al lucrărilor este intolerabil; îngreunarea condițiilor de circulație poate genera accidente - cel mai recent având loc chiar sâmbăta trecută, în dreptul comunei Drăgănești, unde un TIR s-a răsturnat, iar întârzierea finalizării modernizării DN 76 are un puternic efect negativ asupra economiei locale, costurile transportatorilor crescând proporțional cu duratele parcurgerii traseelor stabilite și cu defecțiunile generate de degradarea carosabilului. Transportatorii din zonă și nu numai (toți cei care au ghinionul să aleagă acest traseu!) consumă mai mult combustibil, plătesc mai multe ore de lucru șoferilor și achită mai multe facturi de reparații pentru mașinile proprii, într-un cuvânt, pierd timp și, mai ales, bani. Asta pentru că drumarii lucrează în ritmul în care lucrează, de parcă numai ei ar fi pe lume, de parcă numai activitatea lor ar conta. Nu poți, când stai la stop - pe Dealul Bitiilor de exemplu, minute întregi și asta de câteva luni încoace, în aceleași locuri, privind cu deznădejde la iarba care începe să se insinueze prin săpături - să nu-ți amintești de japonezii ăia care, după dezastrul de la Fukushima, au refăcut o autostradă distrusă de cutremur în doar patru - da, patru zile! Am crezut apoi că vizita ministrului transporturilor, Dan Șova, în Bihor va dinamiza lucrările, că "strocul" drumarilor va crește după descinderea ministrului de resort, mai ales că Dan Șova s-a arătat conștient de impactul, pozitiv sau negativ, pe care DN 76 îl poate avea asupra peisajului economico-social regional și, în plus, a precizat că finanțarea lucrărilor este asigurată integral! Duminică, 11 mai, ministrul Dan Șova a vizitat județul Bihor, din Oradea deplasându-se la Ceica, un prim popas fiind făcut la baza de organizare de șantier, unde a fost întâmpinat de reprezentanții firmelor care execută lucrările de reabilitare a Drumului Național 76 Oradea-Deva. Mai mult, ministrului transporturilor a fost însoțit de directorul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, Narcis Neaga, de directorul adjunct Cristian Andrei și de directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Cluj, Eugen Cecan. N-a fost să fie nici de data asta. Ministrul și suita lui au plecat, iar noi am rămas cu problemele noastre: trafic imposibil, risc de accidente sporit, la fel ca și numărul de defecțiuni cauzate de starea drumului, timp și bani pierduți. Un singur lucru nu știm: ce fac în acest timp drumarii? Mai ales că, dacă ar fi să dăm crezare panourilor de marginea drumului, modernizarea acestuia figurează ca finalizată încă din aprilie!
Acest drum va fi finalizat in 2050!!!!!!