Informaţia înseamnă putere, iar informaţia tehnică precisă poate salva vieţi. După modelul practicat în Occident, SMURD şi ISU Bihor vor implementa, în premieră naţională, un sistem informatic care va scurta intervenţiile la accidente şi va reduce riscurile atât pentru salvatori, cât şi victime.

În mod concret, echipele de intervenţie şi descarcerare care acţionează în cazul accidentelor rutiere vor fi dotate cu sisteme informatice mobile (laptop), pe care va funcţiona un program special sub forma unei baze de date care conţine toate modelele şi structurile vehiculelor existente în uzul civil (20.000 de modele, din 1970-2011). Pe baza schemelor din program, salvatorii vor şti cu precizie care este calea cea mai sigură de urmat în cazul descarcerii victimelor prinse în caroserie, câştigându-se secunde preţioase pentru salvarea lor. „Echipajele de intervenţie vor cunoaşte în timp util tipul de autovehicul implicat în accident şi datorită informaţiilor stocate în program, timpii de intervenţie se vor micşora până la jumătate, în cazul accidentelor în care sunt implicate maşini noi şi se vor reduce semnificativ incidentele în cursul efectuării procedurilor în cazul descarcerării", a spus dr. Hadrian Borcea, medicul-şef UPU şi SMURD Bihor. Proiectul a fost intitulat sugestiv „Ora de Aur", acesta fiind intervalul de timp considerat ca fiind crucial pentru salvarea vieţii victimelor diferitelor incidente traumatice. Sistemul informatic portabil de asistare decizională va permite identificarea rapidă de către echipa de descarcerare a acelor elemente de structură a maşinilor care pot pune în pericol viaţa victimelor, dar şi a salvatorilor. Şeful Inspectoratului Pentru Situaţii de Urgenţă Bihor, generalul de brigată Ioan Baş, spune că sistemul va securiza activitatea de descarcerare, deoarece echipajul în cauză trebuie să ştie exact ce şi unde să taie atunci când se produce un accident grav. Spre exemplu, o declanşare accidentală a airbagului sau o avariere a sistemului de gaze care le alimentează pot duce la accidente grave tocmai în rândul celor trimişi să scoată răniţii din epavele autovehiculelor avariate. Pentru a folosi programul, pompierii vor introduce marca şi modelul maşinii şi vor primi în schimb date privind locurile de amplasare exactă a airbagurilor, a elementelor de caroserie, a acumulatorilor de baterie, a rezervorului şi a altor detalii care pot face ca acţiunea de descarcerare să fie sigură şi eficientă. Proiectul are o valoare de 5.500 de euro, bani cu care vor fi achiziţionate şase sisteme informatice. Cinci dintre ele vor fi distribuite echipajelor de intervenţie, iar altul va fi operaţional la dispeceratul unităţii de pompieri. Pe raza judeţului sunt descarcerate anual peste 100 de victime din accidente rutiere, la o intervenţie participând în jur de patru-cinci salvatori (echipajul de descarcerare plus cel medical), iar pentru folosirea sistemelor vor fi instruiţi aproximativ 90 de pompieri.

Proiectul a fost câştigat de Asociaţia Serviciul pentru Asistenţă în Situaţii Speciale (SARTISS), un ONG care sprijină activitatea SMURD Bihor, iar beneficiar este Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă. Finanţatorul proiectului este Grupul Rompetrol prin programul „Împreună pentru fiecare".