Ieri s-au împlinit 15 ani de la prima întâlnire a Consiliului de Administraţie al ANOFM, pe 10 decembrie 1998 înfiinţându-se Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Pentru a marca momentul, AJOFM Bihor a organizat ieri Ziua Porţilor Deschise, invitându-i pe cei interesaţi să afle mai multe despre această instituţie. Totodată, conducerea Agenţiei Judeţene a prezentat un bilanţ al activităţii, punctând şi câteva dintre obiectivele pe anul 2014, dar şi câteva probleme cu care AJOFM Bihor se confruntă.

Principalele obiective ale AJOFM Bihor sunt stimularea ocupării forţei de muncă, prevenirea şomajului, acordarea serviciilor de formare profesională, creşterea incluziunii sociale, asigurarea egalităţii de şanse etc. Potrivit informaţiilor furnizate de AJOFM, în judeţul nostru există 11.556 de şomeri, dintre care 4.556 sunt indemnizaţi, ceea ce înseamnă un procent de 4,16%. În Oradea există 3.500 de şomeri, în Aleşd 2.000, în Beiuş 1.700, în Marghita 1700, în Salonta 1.800, iar 622 au fost înregistraţi în zona Valea lui Mihai. După rata şomajului, Bihorul se situează pe locurile 5-7 în ţară, după Ilfov, Bucureşti, Timiş, Cluj sau Arad. De menţionat este faptul că dintre şomerii indemnizaţi cei mai mulţi, 1.224, sunt tineri cu vârste sub 25 de ani. "Este o problemă a întregii Uniuni Europene, aceasta a tinerilor şomeri. Trebuie să acţionăm în două direcţii. Să fim un partener de încredere pentru cei aflaţi în căutarea unui loc de muncă, dar şi un partener pentru agenţii economici", a precizat, ieri, directorul executiv al AJOFM Bihor, Csaba Bekesi. Acesta a menţionat însă că, în ciuda implicării instituţiei, întâmpină probleme şi cu şomerii, şi cu angajatorii. "Am constatat că nu toţi şomerii vor să lucreze. Am avut oameni tineri invitaţi care au refuzat locuri de muncă plătite cu 1.000 de lei net şi au refuzat, în condiţiile în care primeau ajutor de şomaj 200, 300 de lei. Nu spun că este un salariu mare, dar, totuşi, este aberant. Eu cred că aceşti oameni au alte surse de venit, poate nedeclarate, ori sunt întreţinuţi de familie, dacă îşi permit să refuze. Am avut tineri absolvenţi care ne-au spus că pentru 1.000 de lei nu se dau jos din pat", a declarat directorul executiv al AJOFM Bihor. De menţionat este faptul că, potrivit legii, atât angajatorii, cât şi absolvenţii beneficiază de prime sau subvenţii. Spre exemplu, o firmă care încadrează în muncă un tânăr absolvent de studii superioare primeşte, lunar, timp de un an, o subvenţie de 750 de lei, singura obligaţie a angajatorului fiind aceea de a-l păstra pe absolvent cel puţin un an şi jumătate. O altă problemă cu care se confruntă AJOFM este nedeclararea posturilor vacante de către societăţile comerciale. "Noi în baza de date avem două, trei sute de locuri de muncă disponibile. Dacă mă uit pe site-urile de profil văd însă că sunt mult mai multe. Angajatorii au obligaţia să ne anunţe ce locuri vacante au, dar şi ocuparea acestora. Nu este o chestiune birocratică. E de ajuns un simplu telefon sau un mail. Avem nevoie de aceste informaţii pentru a ne forma o imagine asupra nevoii de forţă de muncă. Nu ne permitem să formăm bucătari, dacă se cer cameriste", a declarat Csaba Bekesi. Agenţii comerciali trebuie să ştie că sunt obligaţi prin lege să declare la AJOFM posturile vacante, în caz contrar riscând amenzi cuprinse între 3.000 şi 5.000 de lei. Pe de altă parte, recrutarea prin AJOFM este gratuită, în timp ce recrutarea printr-o firmă privată nu. "Nu pot să înţeleg de ce o societate plăteşte comisioane unei firme private ca să îşi angajeze muncitori necalificaţi, când noi avem în baza de date sute de persoane disponibile. AJOFM trebuie să devină cel mai important actor din piaţa forţei de muncă", a mai adăugat directorul executiv al AJOFM Bihor. În ceea ce priveşte obiectivele pentru 2014, acesta a precizat că instituţia şi-a propus să fie un partener real atât pentru şomeri, cât şi pentru angajatori. "Am achiziţionat o serie de teste de personalitate care vor fi aplicate şomerilor, astfel încât, prin creionarea unui profil psihologic al unor persoane, să le putem forma în funcţie de aptitudinile lor. Şi organigrama instituţiei este stufoasă, va trebui să ne reorganizăm", a declarat Csaba Bekesi.